Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Patienterna tackar inte dig, Reinfeldt

En stor majoritet av patienterna är nöjda med bemötandet inom vården. Men det är inte ett mått på att vården är bra. Bara att våra sjuksköterskor, barnmorskor och läkare är det.

Det är något som inte stämmer.

Sjuksköterskor och barnmorskor vädjar om resurser. På akutmottagningarna ökar kötiden och värst är det för de riktigt gamla patienterna.

På Södersjukhuset i Stockholm får en majoritet av de som är över 80 år vänta i mer än fyra timmar, ofta i svåra plågor.

Förlossningsvården är i kris, särskilt i Stockholm där dubbelt så många förstföderskor spricker helt jämfört med ­genomsnittet i riket.

Ändå hänvisar ansvariga sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt till patientnöjdheten. Inom förlossningsvården tyckte 98 procent av patienterna att de fått ett bra bemötande. 96 ­procent var nöjda med tillgängligheten till sin barnmorska.

Används som egenberöm

Just begreppet patientnöjdhet ­används ofta som ett mått inom sjuk­vården. Filippa Reinfeldt använder det till exempel som egenberöm.

Men hur kan en kritiserad vård få så bra omdömen?

Svaret snurrar just nu på sociala ­medier i form av ett brev till sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt. Det är sjuksköterskan Hanna Nathanson som bjuder in landstingsrådet till en dag på Södersjukhuset. Brevet publicerades ursprungligen på nyhetssajten Nyheter24 och det beskriver de patienter en enda sjuksköterska har ansvar för.

Ser hur personalen sliter

En multisjuk 85-åring kvinna med brusten tarm, en förlamad och döende kvinna, en cancerpatient, en medel­ålders tvåbarnsmor med varböld och tarmvred, en multisjuk äldre, en blodförgiftning, en spridd tarmcancer.

Det är klart att patienterna ser hur personalen sliter. Det är sjuksköterskan, undersköterskan och läkaren de tackar för att personalen mot alla odds finns kvar och står ut.

Det är inte Filippa Reinfeldt som ska ta åt sig av berömmet. Det är inte henne de är nöjda med.

Följ ämnen i artikeln