Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Dubbdäcken är inte det stora problemet

Publicerad 2013-11-21

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den som måste ta sig fram på ishala vägar i Värmland ska inte behöva avstå från dubbar bara för att det är skitig luft i Stockholm.

Om alla stannar i Stockholm är det inget problem. Man behöver inga dubbdäck för att köra fram och tillbaka på Hornsgatan.

Så långt har läkarna Bengt Fagrell och Anders Melcher rätt. Båda är specialister på hjärt-kärlsjukdomar och i dag har de gett sig in i dubbdäcksdebatten med ett inlägg på DN Debatt.

De vill se förbud eller en kraftig begränsning av dubbdäcken som river upp gatorna. Dubbarna sliter upp stora partiklar som kan bidra till sjukdomar framför allt hos äldre och redan sjuka. Det kan handla om hjärtinfarkt, stroke, astma och lungcancer.

Fagrell och Melcher har rätt, men ändå så fel, för det är ju inte dubbarna som dödar människor. Det är bilarna. Koldioxid, stora partiklar, små partiklar, dåligt väder och andra bilars förare. Att sätta sig i en bil är farligt både för klimatet och för hälsan.

Varför välja?

De båda läkarna ställer olika faror mot varandra. Halka mot partiklar. Men varför måste man välja? Om alla körde mindre skulle alla risker minska. Det är helt enkelt biltrafiken som måste minska, framför allt i städerna där det finns så många alternativa färdsätt.

Skrota förbifarten och bygg ut tunnelbanan så ska ni se att mängden partiklar minskar i Stockholm.

Bilen behövs däremot utanför de stora städerna. Där kan också dubbarna vara nödvändiga för de biter bäst på is. Den som måste ta sig fram på ishala vägar i Värmland ska inte behöva avstå från dubbar bara för att det är skitig luft i Stockholm.

Låt det kosta

Även stockholmare behöver ta sig utanför staden i bland. De flesta har faktiskt bilen för att de vill åka någon helt annan stans och då ska inte heller de behöva avstå från dubbar.

Dubbarna skadar hälsan och eftersom de river upp gatorna ökar kostnaderna för dyr vägbeläggning, särskilt för politiker som hellre sänker skatten. Men låt det få kosta då. Avgiftsbelägg dubbar i storstäderna så att de som måste får betala för att ta sig eller från storstaden. Höj trängselavgiferna så att färre tar sig ända in på Hornsgatan.

Helt fel

Det cirkulerar så många teorier om dubbdäcken, Fagrell och Melcher menar att odubbat är precis lika bra. Aftonbladets motorexpert Robert Collin menar att de har helt fel och den som försökt ta sig upp för en isig backe kan ju undra om de verkligen har rätt.

Farligast är dock om trafikdebatten kokar ner till en fråga om vinterdäck när den borde handla om att biltrafiken måste minska över huvud taget. I morgon avslutas FN:s klimatmöte i Warszawa som handlat om att alla koldioxidutsläpp måste ner och att de måste ner fort.