Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

På Dreamhack ska kvinnorna räddas

Vad förväntade du dig? Ett spel om matlagning och städning?

Den kanadensisk-amerikanska bloggaren Anita Sarkeesian retade upp hela den dataspelande världen när hon för några dagar sedan twittrade om Microsofts Xbox One:

"Tack #XboxOne för att ni presenterar exakt noll spel med en kvinna i huvudrollen..."

Svaren höll på att kortsluta hela Twitter. Hora, fitta, tuttar. I princip allt som kan användas nedsättande om en kvinna fick Anita Sarkeesian ta emot.

"Hey there. Can you just stop. Stop being retarded and bitchy. No?

Twitterstormen växte sig så stark att den till slut uppmärksammades i internationell press - som här i dag i Aftonbladet. Men Anita Sarkeesian vet vad hon twittrar om. Hon har analyserat dataspelen i grunden och den som är intresserad kan se hennes presentationsfilmer på Youtube.

De är hejdlöst roliga.

Alla ni som i helgen åker till datafestivalen Dreamhack känner säkert igen Sarkeesians spelintriger. Vi kan sammanfatta dem som "damer i nöd".

Vi har en man med svällande muskler (huvudroll).

Sedan har vi kvinnan (biroll) som hamnar i nöd. Hon kan rövas bort av ett monster, fångas i en bubbla, förlamas, kedjas fast, kastas i en fängelsehåla. I bland kan hon till och med ligga död i kylskåpet och då måste hjälten rädda hennes själ. I bland blir kvinnan förvandlad och då tigger hon om att bli dödad.

I bland bara dör hon och då får hjälten rädda hennes dotter.

En dataspelskvinna är i princip alltid paralyserad, inlåst och förminskad till någon som måste räddas.

Även männen kan bli tillfångatagna, men då får de slå sig fria. Kvinnorna, däremot, de kan varken rädda sig själva eller andra och det var väl det som var Anita Sarkeesians poäng. Vad är det för bild dataspelsbranschen förmedlar till den unga spelande generationen?

Kanske är det till och med så att spelindustrin förlorar kvinnliga kunder? I helgen samlas 20 000 dataspelare på Dreamhack Summer i Jönköping. Dreamhack är världens största LAN-festival. LAN står för Local Area Network, vilket innebär att spelarna kopplar samman datorerna och så sitter de där, 20 000 personer, och spelar tillsammans.

Nittio procent av dem är killar.

När World of Warcraft var som störst för några år sedan kunde det komma hela familjer till Dreamhack, berättar festivalens informationsansvarige Fredrik Nyström. Men på senare år är det mest killar som kommer.

Ingen tror väl att de påverkas av att se några bystiga kvinnor i ett spel en helg. Men när unga killar dagligen matas med bilder av underordnade kvinnor, då är det sannolikt sämre för jämställdheten än bristande kvotering till bolagsstyrelser.

Dataspelen är en exportframgång som sätter bilden av Sverige. Det förpliktigar. Och visst kommer det fler kvinnor i aktiva roller. Svenska och nordiska bolag ligger också i täten med den nya generationen spel i det mindre mobilformatet. Där handlar det om godisbitar, småfåglar och bubblor, de är inte heller gratis, men befriande fria från fastkedjade kvinnor.

Följ ämnen i artikeln