Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Moderaten som aldrig fick en modelljärnväg

Stockholm är nära trafikinfarkt. Men det struntar trafiklandstingsrådet Wennerholm i.

En lustigkurre skulle kunna skriva spaltmil om trafiken i Stockholm.

Det vore hur lätt som helst att driva med moderate trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.  Häromdagen sålde han till exempel ut Djurgårdstrafiken till det brittiska bolaget Serco.

Bolaget driver bland annat Londonfängelset Thameside som utnämnts till ett av de allra värsta fängelserna i England och Wales. Så välkomna till Stockholm, här kommer vi att bjuda på upp­levelseturer.

Från NK till Åhléns

Resten av skärgårdstrafiken ligger för ankar. Trots flera år av förberedelser har Wennerholm fortfarande inte fått till någon upphandling av båtar till öar som Utö, Möja och Sandhamn.

Anbuden löper ut om några dagar så det börjar bli nervöst ute på öarna. Fast inte hade det blivit bättre med de Wennerholmska förslag som innebar att skärgårdsborna riskerade att varken komma till jobbet i tid eller ens hela ­vägen in till Stockholm.

Wennerholm lägger hellre pengarna på spårvagnar. Det var han som förlängde spårvagnen i Stockholms city – från NK till Åhléns för en kostnad av nästan en miljon kronor per meter.

Överbelastad tunnelbana

Medan stockholmarna trängs på en alltmer överbelastad tunnelbana har han fortsatt att satsa på spårvagnar. Han är ordförande i spårvägarnas lobby­organisation och antagligen fick han aldrig någon modelljärnväg när han var liten. Vore det inte så allvarligt kunde man bara skratta åt det.

Stockholm är nära trafikinfarkt. Nära 800 000 stockholmare åker med SL varje dag och bara tunnelbanan kan svälja de ökade trafikantströmmarna. SL måste fungera såväl för den stora mängden människor som för de glesbygdsbor som bor i skärgården.

Och få av dem tycker att Stockholmstrafiken är särskilt rolig just nu.

Följ ämnen i artikeln