Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

 När Slender Man möter  Sverigedemokraterna

Mannen utan ansikte har blivit bilden av ondskan.

Barnen leker i solen. Lite längre bort, i skuggan under det stora trädet står en lång, mycket smal man i mörk kostym. Han saknar ansikte.

Bilden är svartvit. Den dök upp första gången på Some­thing Awfuls webbforum 2009. I en tävling hade användarna uppmanats att manipulera bilder för att skapa något över­naturligt som sedan kunde ­spridas över nätet.

Den långa, smala mannen fick det givna namnet Slender Man och bilden av honom spreds blixtsnabbt. Den ansiktslöse mannen i skuggan blev det unga USA:s bild av ondskan.

Första gången jag stötte på honom var förra sommaren. Vi satt runt en brasa på en strand någonstans i norra Michigan och berättade spökhistorier. Mina amerikanska syskonbarn pratade bara om Slender Man. Han kommer om nätterna och hämtar barn, han dödar dem och han finns på riktigt, sa brorsonen andtrutet. På nätet finns tusentals berättelser om vad han gjort.

Så är det. Den som googlar på Slender Man får över 21 miljoner träffar. På Youtube finns över 400 000 filmer om hans framfart. Att döma av Google finns ­Slender Man på ­riktigt.

Just Google kommer att vara en av fram­tidens nyhetsförmedlare. Vanliga tidningar försvinner i allt snabbare takt, redaktionerna bantas, på den här tidningen försvinner ­30–40 tjänster.

På Expressen handlar det om över 60 tjänster. LRF Media ­kapar 90 tjänster. Stampen

i Göteborg minskar med 100 ­anställda och i Skåne slog man nyligen ihop tidningarna och varslade 180 tidningsanställda. Tidningskrisen är moderna ­dagars varvskris. Förloppet är bara ännu snabbare.

Ingen vill betala för nyheter på nätet, menar tidningscheferna som hänvisar till Google och Facebook. Det är de som tjänar pengar på vår nyfikenhet ­numera.

De nya medierna anpassar dessutom nyheterna så att ­läsarna får vad de vill ha. Vill min brorson läsa om Slender Man får han Slender Man. På Facebook är även annonserna personliga, allt ­oväsentligt filtreras bort. I framtiden är det du som bestämmer vilka nyheter du ska läsa. Vill du läsa om Sverige­demokraterna är det rasism och ­Avpixlat du får.

Ingen kommer med motargumenten. Rösta på Sverige­demokraterna bara, Slender Man finns. Lev i din bubbla.

Annonsörerna vill gärna ha oss sorterade i sådana bubblor. Som målgrupperna blir vi därmed tydligt identifierbara och lätta att sälja till.

Den senaste veckan har vi smattrat ut nyheter om regeringskrisen. Sverige­demokraterna har verkligen brett ut sig, men så länge det finns lite riktig journalistik kvar står de i varje fall inte oemotsagda. Riktiga medier är en förutsättning för demokratin, Slender Man och Sverige­demokraterna är det inte.