En lösning alla ska vara stolta över

Efter 45 minuter kunde dagens transportstrejk blåsas av

För fackförbundet Transport är frågan om bemanningsföretagen viktig. Det handlar om anställningstrygghet och om arbetsgivarens ansvar för sina anställda.

Frågan om när och hur företag ska hyra in personal har spelat huvudrollen i avtalsförhandlingar tidigare, och i natt höll den på att kasta ut Sverige i en transportkonflikt som hade kunnat bli både dyr och lång.

45 minuters strejk

I stället krävdes det 45 minuters strejk - en normal lunchrast - för att hitta en lösning. Facket kommer inte att få något "veto", men när företag som just sagt upp personal vill använda bemanningsanställda får Transport i alla fall ett ord med i laget.

Förhoppningsvis ska det sätta stopp för de värsta avarterna.

Den stora frågan i dag är naturligtvis, var lunchstrejken verkligen nödvändig?

Ännu under förmiddagen avvisade arbetsgivarna allt tal om bemanningsföretag och anställningstrygghet i bisatser. Biltrafikens arbetsgivarorganisation pratade på om hur Transport hotade den svenska lönenormen och försökte starta en huggsexa på arbetsmarknaden.

Styrkebesked

Att det gick att komma överens efter bara tre kvarts strejk avslöjar kanske att en del av detta varit överord.

Sanningen är snarare att den korta strejken visar att systemet med fria parter som gör upp om reglerna på arbetsmarknaden fungerar, och fungerar riktigt bra. Konfliktvapnen, med strejk och lock out, är en del av det systemet, och parterna förväntas använda det ansvarsfullt.

Och ansvar är precis vad parterna inom transportsektorn har visat.

Det är ett styrkebesked från vår arbetsmarknadsmodell, och det borde stärka både fack och arbetsgivare.

Följ ämnen i artikeln