Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Svenska elever skolkar och kommer för sent

Många elever kommer för sent, andra kommer inte alls till skolan.

Så var det dags för bokslut Björklund.

I dag presenterade OECD:s experter sin utvärdering av den svenska skolan. Att den är i fritt fall, det visste vi redan. Men att den är så dålig att experterna sorgesamt skakar på huvudet, det tar på den nationella självkänslan.

– Det svenska skolsystemet fungerar inte i närheten så bra som jag trodde det skulle göra, sa professor Graham Donaldson från Glasgow University och uttryckte sin oro.

Sverige har fallit mest av alla länder i Pisamätningen under de senaste tio åren.

Kommer för sent

Mycket kan man skylla på Jan Björklund. Under hans tid har antalet lågpresterande elever ökat medan antalet högpresterande har minskat. Svenska elever kommer för sent och skolkar nästan mest i hela OECD.

Man får intrycket att de har gett upp.

Eleverna säger att de vill lära sig. Över 80 procent av de svenska eleverna är intresserade av att lära sig matematik. Över hälften tycker att matematiken är roligt och man ser fram mot mattelektionerna.

Lärarna hinner inte

Men de tycker att lärarna har svårt att förklara. Lärarna säger att de inte hinner jobba med lektionerna för de har så många rapporter att fylla i. Rektorerna hinner inte leda det pedagogiska arbetet och kommunerna har inte resurser att styra skolorna. När OECD:s experter frågar vem som egentligen har ansvar för den svenska skolan får de olika svar.

Kanske började det inte med Jan Björklund. OECD-experterna menar att kommunerna inte fick tillräckliga resurser när skolan kommunaliserades. Läraryrket föll i status och den dåliga självkänslan spred sig genom skolsystemet. Och inte blev självförtroendet bättre när Björklund sedan kom och skyllde allt på lärarna.

Skillnaderna måste bort

Det fria skolvalet löser inga problem, menar experterna som i stället anser att likvärdigheten måste bli bättre. Högpresterande skolsystem kombinerar hög kvalitet med hög jämlikhet.

Det kommer att ta tid att vända utvecklingen rätt igen. Utbildningsminister Gustaf Fridolin tänker personligen resa runt till varje region för att prata med varje kommun om skolan. Han vill sätta in resurserna redan i förskolan och lovar en läsa-skriva-räkna-garanti för alla barn. Lärarna ska få bättre utbildning, högre lön och mer tid med eleverna.

En skolkommission ska jobba fram framtidens skola.

Alla förslag är väl bra, men viktigast är att hitta mekanismen som jämnar ut skillnader mellan skolor. Den svenska skolan blir inte bättre förrän alla skolor är så bra att eleverna gärna går till skolan.

Följ ämnen i artikeln