Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Höjdarna vill ha kvar gräddfilen

GENVÄG TILL STOCKHOLM Bromma flygplats är den senaste heta potatisen i Dagens Industri.

7 NOVEMBER 2014. Bromma flygplats

De vill behålla sina privilegier.

Sveriges direktörer ser sina gräddfiler försvinna och anförda av sitt husorgan Dagens Industri går de nu till storms. Det är nya upprörda artiklar varje dag.

Den senaste handlar om flyget. ­Direktörerna vill behålla Bromma flygplats, annars går näringslivet förlorat, menar de.

80–85 procent av Brommas resenärer reser i tjänsten, läser vi i Dagens Industri som konstaterar att det egentligen inte är stockholmarna som behöver flyg­platsen. Resenärerna kommer i stället från framför allt Växjö och Trollhättan.

Tidsvinsten: En timme

Inklusive byte i Alvesta tar en tågresa mellan Växjö och Stockholm tre och en halv timme. Man skonar miljön och kommer fram mitt i stan. Den totala tidsförlusten är en timme och det är mycket för den som åker varje dag, men knappast för den som gör resan någon gång i månaden.

De som däremot kommer från Norrland måste givetvis ta flyget, men de kan landa på Arlanda och ta tåget in till stan. Tågresan tar 20 minuter.

En taxiresa från Bromma till Stockholms central tar 25 minuter. Ni ser att det handlar om petitesser. Sverige kommer inte att rasa samman om Bromma läggs ner. Några får ta tåget från Arlanda och de som bor närmre får ta tåget hela vägen. Det borde de ändå göra med ­tanke på klimatet.

Det är de privilegierade som tar strid för Bromma. Dagens Industris läsare.

Bisarra borättpriser

Om de bostadslösa i Stockholm läst ­samma tidning hade de noterat att höstens dyraste lägenhet just sålts för 2,8 miljoner. Ettan på tolv kvadratmeter ligger på ­Linnégatan och ja ni läste rätt: Tolv kvadrat kostade 2,8 miljoner. I bostadsbristens Stockholm har priserna blivit bisarra.

400 000 står i Stockholms bostadskö. Fler vill flytta till dit, företag försöker ­rekrytera men bostadsbristen stoppar all expansion. Swedbank har räknat ut att bostadsbristen kostar över 20 miljarder om året i utebliven tillväxt.

Bostäder skapar tillväxt

Den politiska majoriteten i Stockholm vill lägga ner Bromma flygplats för att i stället bygga 50 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser. Om Brommas inflygningar försvinner kan dessutom fler höghus byggas över hela staden. Stockholm är en storstad som kan byggas tätt och högt.

Om staden dessutom kan satsa på smarta kollektiva trafiklösningar så att folk snabbt kan ta sig till eller genom Stockholm, då kan vi få en verkligt ­modern huvudstad. En tillväxtgenerator för hela landet.

Men det vill inte Dagens Industri. De vill lägga 60 miljarder på en motorvägstunnel under Ekerö. Att återvända till 1960-talets lösningar är inte tillväxt. Det är tillbakagång.

Följ ämnen i artikeln