Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

 Rika storbanker  lurar sina kunder

18 JULI 2014. BANKER.

En sak är helt klar. Det är alltid kunderna som får betala. De skickar in miljarder till de stora affärsbankerna och får mycket ­lite tillbaka.

Socialdemokraternas Magdalena ­Andersson hann knappt yttra ordet bankskatt, förrän Bankföreningens Thomas Östros rasade och menade att den skulle kunderna få betala. SEB:s vd Annika ­Falkengren fyllde snabbt i:

– Det blir kunderna som får ta bankskatten.

Tack och bock för ingenting

De hade inte behövt skrika så högt. ­Ingen blir förvånad. Kunderna har lärt sig att det alltid kostar på banken. Det var länge sedan en småsparare kunde se sina pengar växa på bankboken. I dag är spar­räntan nere på noll, så tack för ingenting.

Men vi fortsätter snällt att boka tid hos de bankrådgivare som gör oss nervösa när de granskar vår ekonomi. Sedan gör vi som de säger och får betala en gång till. Vi bockar och tackar för absolut ingenting.

Bankerna är den bransch som är sämst på konsumentvänlighet, konstaterar EU-kommissionen.

Banktjänstemän som försäljare

I en debattartikel på DN Debatt beskriver Sveriges konsumenters Jan Bertoft hur konsumenterna snarare luras av banktjänstemännen. De låter som rådgivare, men i själva verket är de försäljare som tvingar på kunderna produkter som är ­dyra för dem, men lönsamma för banken.

I en individualiserad tid växer kraven på konsumenterna. Allt oftare måste de själva ta finansiella beslut och vänder sig till banken som ger fel risknivå mot feta avgifter.

I andra länder stärker man konsumentskyddet. Norge, Storbritannien och ­Nederländerna har till exempel förbjudit att provisioner betalas ut till råd­givare som säljer finansiella produkter. I konservativa England kan en vårdslös rådgivning medföra stora skadestånd.

Men i Sverige händer ingenting. Där begravs konsumentskyddet i Alliansens olika utredningar medan kunderna lämnats åt sitt öde. Bankerna själva är så ­stora och rika att de för länge sedan tappat kontakten med de vanliga småspararna.

Resultat i miljardklassen

I veckan lämnar storbankerna sina ­delårsrapporter och nu pratar vi om resultat i miljardklassen. SEB var först ut med att redovisa 5,3 miljarder i rörelse­resultat. I går var det Nordea 8,4 miljarder och Handelsbanken 5,07 miljarder. I dag kommer Swedbank och nya miljarder.

Men Annika Falkengren muttrar och klagar på krisen, på bankskatten och på att vi amorterar för lite. Hon verkar faktiskt sur, men hon kan ju inte skratta ­ända till banken. Hon är redan där.

Och vi andra, vi får nöja oss med ­ingenting.

Följ ämnen i artikeln