Björklund skadar gymnasieskolan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-06

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Redan på sin fjärde dag som skolminister kastade Jan Björklund (fp) den tidigare regeringens planer på en gymnasiereform i papperskorgen. I stället utlovades ett helt nytt gymnasieförslag.

Under parollen ”det ska löna sig att plugga” presenterade skolministern i går direktiven till den utredning som ska snabbutreda planerna.

Bakom slagorden är blicken snarare riktad bakåt än framåt.

Björklund vill se en mer uppdelad gymnasieutbildning. En teoretisk examen för de elever som ska gå vidare i högre studier, en praktisk för elever som ska skolas in i ett yrke och till sist en lärlingsutbildning för elever som tröttnat på skolan.

I ett samhälle där flexibilitet och livslångt lärande är nyckelbegrepp ska gymnasieskolan gå åt andra hållet. De val unga människor gör i tonåren ska sortera dem för livet, trots att det samhälle de utbildas för ständigt förändras.

Planerna på en mer uppdelad gymnasieskola ifrågasattes också redan i höstas, bland annat av företrädare för näringslivet.

Björklund tänker dessutom genomföra sina planer utan att söka politiskt samförstånd. De politiska partierna kommer inte att bjudas in till utredningen och tidtabellen är pressad. Höstterminen 2009 ska nyordningen vara genomförd.

Skolan är en av samhällets största organisationer. Gymnasieskolan är inte i första hand ett regelverk eller ett antal institutioner. I verkligheten är gymnasiet hundratusentals elever och tiotusentals vuxna som varje dag arbetar med kunskapssökande.

Av respekt för det arbetet måste skolpolitiken vara långsiktig och väl genomarbetad. Det förutsätter tid, och det ställer krav på viljan till politiska kompromisser.

Dessvärre tycks Björklund lida brist på både det ena och det andra.

Det skadar gymnasieskolan.IP

Ingvar Persson

Följ ämnen i artikeln