Våga utreda medieägarna

Mediestödet ska stötta innehållet – inte dess utgivare

Det är vår!

Inget vårtecken är nämligen säkrare än att det tillsätts en ny mediepolitisk utredning.

I dag lyckades kulturminister Alice Bah Kuhnke till och med avisera årets utredning exakt samma dag som den förra utredningens ordförande Hans-Gunnar Axberger publicerade en bok om varför hans utredning misslyckades.

Många utredningar blir det.

Och våren 2015 är det fortfarande digitalisering som gäller. Papperstidningens död har varit en het medietrend i snart 10 år och det syns inga tecken i Kuhnkes direktiv på att den håller på att mattas av. Tvärtom. Digitala medier är fortfarande det stoff som framtiden ska byggas av.

Man kunde önska att medieutredningsmodet snart tog ett steg framåt. Mediepolitiken borde inte längre knytas till huruvida mobilsajter, appar eller insticksfiler i andras appar råkar vara populära för tillfället.

Vad som behövs är ett mediestöd som riktas till journalistiskt innehåll och inte olika produkter. Om innehållet distribueras via FM-bandet, fiberkablar, 4G-nätet eller via lastbilar som kör ut papperstidningar är i slutändan ointressant. Alla dessa kanaler kommer utan tvivel att överleva ett bra tag. Även papperstidningarna.

Däremot borde utredarna våga titta på ägarförhållandena, denna extremt känsliga medieutrednings-potatis.

Under torsdagen avslöjade den envetna grävtidskriften Scoop i samarbete med Resumé att den svenska dagspressens ägare plockat ut 3,3 miljarder i vinst de senaste tio åren. Under samma tid har närmare 1000 journalister sparkats.

En vågad medieutredning måste ställa frågan om dagens medieägare verkligen är de bäst lämpade för uppdraget.

Bör framtidens statliga stödåtgärder fortsätta gynna dem eller riktas till andra som är mer motiverade?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.