”Åt alla lycka bär”

Beroende och solidaritet tema i Gunilla Sköld Feilers Första maj-affisch

Gemensamheterna  Årets förstamajaffisch är en akvarell av Gunilla Sköld Feiler med titeln ”Åt alla lycka bär”. Stilla svävande, sammanlänkade människor vars existens uttrycker ­både beroende och solidaritet.

Vi sitter fast i varandra vare sig vi vill eller inte. I långa trådar av medkänsla, solidaritet, beroende eller bara kärlek. Det är egentligen ingen radikal tanke, ändå har solidaritet som begrepp fått ge vika för individualiteten. Som om de inte kunde samverka.

I Gunilla Sköld Feilers akvarell ”Åt alla lycka bär” svävar människor fastbundna med varandra och med diffusa ting. En sorts navelsträngar i ett ljust universum. I bildens nederkant syns ett klot vars synliga del är mörk och knögglig. Människorna flyger i väg, eller är de på väg att landa?

Det viktlösa svävandet betonar att de sammanbundna rör sig i ett evigt nu. Så egentligen saknar riktningen – bort eller hit – betydelse. Det som i stället utkristalliseras är en ring, en gemensamhetsring, som flyter omkring i Internationalens textrad. Den rad man vanvördigt skulle kunna kalla refrängens sista. Gunilla Sköld Feiler är född i Norrköping och utbildad på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hon är kanske mest bekant för verket ”Snövit och sanningens vansinne” som hon skapade tillsammans med maken Dror Feiler 2004. Konstnärsparet driver även galleriet Tegen 2 på Södermalm i Stockholm.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln