Chefens syster fick jobbet

Inför utdelandet av Astrid Lindgren-priset förra året fick filmaren Lisa Rennerstedt och hennes bolag La Movida TV & Filmproduktion ett kontrakt med Kulturrådet. Uppdraget bestod i projektledning av prisutdelningens televisering och för 80 timmar betalade Kulturrådet 80 000 plus moms.

Lisa Rennerstedt fick jobbet genom direktupphandling, alltså utan konkurrens. Det finns ett problem med avtalet: Lisa är syster till Kristina Rennerstedt, Kulturrådets generaldirektör. Enligt myndighetens egna, etiska regler ska tjänstemännen vara ytterst försiktiga om det ”finns minsta känsla av bindningar eller intressekonflikt” ... ”så att myndighetens trovärdighet skulle kunna ifrågasättas”.

De etiska reglerna har undertecknats av Kristina Rennerstedt. Men hon tillbakavisar misstankar om otillbörliga förbindelser.

Frågan är svår, anser hon, men inte särskilt kontroversiell. Man har haft ”ordentliga genomgångar” med Kulturrådets personal när det gäller frågor om jäv eftersom det förekommit kritik mot arbetsgrupper och referensgrupper.

– Jag deltog inte i beslutet, upprepar hon. Och jag ville inte förhindra dem från att anställa henne.

Frågan är var gränsen för jäv går. Redan ett halvår innan kontraktet skrevs med Lisa Rennerstedt så uppdrog Kulturrådet åt hennes filmbolag La Movida att arrangera mottagningar och middagar. Inför julen 2005 ordnade hon julfest för Kulturrådets stab med buffé för 4 650 kronor. En månad senare åt styrelsen middag för 7 125 kronor. Vid andra tillfällen var sydafrikaner och ALMA-pristagare gäster. Festfixare: La Movida.

Det blev sex mottagningar till en kostnad av 38 851 kronor.

– Varför anlitar Kulturrådet ett filmbolag att ordna julfester och middagar?

Kristina Rennerstedt tycker inte det är så konstigt. Hon berättar att mottagningarna skedde i hennes hem och att Lisa samarbetade med en cateringfirma.

– Det var rimligt att anlita nån som jag kunde anförtro nyckeln till min bostad, säger hon.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.