Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

En opera som borde spelas mera

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-25

"Rusalka" på Norrlandsoperan.

Natur är natur och kultur är kultur och aldrig mötas de båda. Och om så ändå sker, så går det illa. Det är kontentan av Antonin Dvoraks Rusalka, som är en variant av den under romantiken så omhuldade saga de flesta känner via H C Andersens Den lilla sjöjungfrun. När Rusalka nu i Umeå får sin något försenade Skandinavienpremiär, har regissören översatt den här dualismen till modernt klasskampsperspektiv.

Rusalka hör till tjänstefolket och hennes far Vodnik - ett slags vattenandarnas ålderman - är en prosaisk förvaltare med alkoholproblem. Den främmande prinsessa som lockar bort prinsen från Rusalka är en raffig trettiotalsvamp i läderutstyrsel (briljanta Susanna Levonen).

Detta låter sig förvisso göras, men det är synd att tappa bort grundpoängerna i sagan; den obotliga kluvenheten i människosjälen och kulturmänniskans skräck och fascination inför naturens dunkla krafter.

Jag kan alltså tänka mig andra och mindre förenklande moderniseringar av Rusalka, men uppsättningen visar verkligen att detta är en opera som borde spelas mera. Den är laddad, spännande och musiken genomgående flödande vacker och expressiv - inte bara den stora hiten Sången till månen.

Det sjungs förträffligt i Umeå. Elisabet Strids sopran blir allt varmare under kvällens lopp, och hennes Rusalka har både kraft, skimmer och oskuldsfull förföriskhet. Jan Kyhle har som den lätttände och obeständige prinsen en sval skärpa i sin tenor och en lidelse som övertygar.

Uppsättningen är starten på ett större samarbete mellan Norrlandsoperan och operan i Kapstaden och med från Sydafrika har följt Otto Maidi med vederbörlig bastyngd som "förvaltaren". En grandios uppenbarelse är Miranda Tini som Je-ibaba, häxan som gör Rusalka hjälpligt mänsklig, en svart dam av imponerande yttre mått med mörka solglasögon, stentorsstämma och ett riktigt djävulskt skratt.

År 2008 ska Umeå och Kapstaden samproducera en ny opera Poet and prophetess om poeten Bengt Lidners öden och äventyr när han vid 1700-talets slut besökte Sydafrika under nio månader.

Opera

Lennart Bromander (kultur@aftonbladet.se)

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln