Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Ett ögonblick

… Gunilla Kindstrand, som utsetts till kulturchef för tidningskoncernen Mittmedia, och därmed blir kulturchef för 19 tidningar norr om Dalälven.

Är du Sveriges största kulturredaktör nu?

- Ja, kanske. Vi har en sammanlagd upplaga på 240 000. Det är i alla fall det roligaste jobbet som finns i branschen just nu.

Vad ska du göra?

- Det är en tuff situation att vara kulturredaktör på en lokaltidning. Budgetarna är för små för att göra skillnad. Och i den här stora omvandlingen Mittmedia och hela branschen är mitt uppe i tycker vi det är viktigt att artikulera att kulturen ett oerhört stort värde. Kultursidorna skapar mycket av tidningens identitet och inre liv. Det är inte minst viktigt utanför Stockholm. Mitt jobb är att samordna det.

Betyder det att de andra kulturredaktörerna försvinner?

- Nej. Vi har ett tiotal tjänster som jobbar med kultur nu. Det här är snarare ett sätt för koncernledningen att markera en satsning.

Ska du själv synas och höras i debatten?

- Jag kommer att skriva och höras och synas. Men inte på de andras bekostnad.

Blir det samma kulturartiklar i alla tidningar?

- Vi delar redan visst material i dag. Men i stället för att en frilansare ska sälja till en massa tidningar så kan vi samordna det.

Ni säger att ni ska ”ta plats nationellt”. Varför är det viktigt för en lokal kultursida?

- Det är viktigt! Regionerna har mycket större inflytande över statliga kulturpengar än tidigare så vi måste bevaka den nationella kulturpolitiken mycket tydligare. Det handlar också om det man kan kalla identitetsfrågor. Vem man är och vilka bilder som trycks på en, blicken på landsbygden, frågor som vi måste prata om på vårt sätt.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

- Att snön ska smälta. Det är så halt allting. Jobbigt när folk gör sig illa hela tiden.