Tillbaka till framtiden med Mark Zuckerberg
Erik Carlsson om ett Facebook som vill bli socialt igen
Han driver ett av världens mest framgångsrika företag med över två miljarder användare och en blomstrande annonsaffär. Man skulle kunna gissa att Mark Zuckerberg ser ljust på framtiden. Men Facebook-grundaren har istället ställt in siktet på att resa tillbaka i tiden – till år 2007.
Det står klart efter dagens nyhet där Facebook presenterade den största förändringen i plattformens historia.
Under Facebooks inledande år var det sociala nätverket en plats där användarna skrev personliga inlägg och höll kontakten med sina vänner. Profilsidorna fylldes med hundratals detaljer med allt från yrke till favoritfilm. Och tillsammans blev det miljarder datapunkter som åkte rakt in i Facebook och senare skapade det kraftfulla annonsverktyg som lade grunden till företagets affärsmodell.
Användarnas innehåll har ensamt byggt Facebook till världens största sociala nätverk. Men Facebooks tillit till – eller snålskjuts på – användargenererat innehåll har gjort att de tappat kontrollen över sin egen plattform. Genom åren har företag, mediehus och på sistone även ryska trollnätverk utnyttjat Facebook och tagit över flödet. Det Facebook vi ser i dag är en vägg av videoklipp, nyheter och bilder som alla kommer från olika företags Facebook-sidor. Det sociala nätverket har helt enkelt glömt hur man är social.
De nya förändringarna innebär att Facebook reser tillbaka till 2007. En algoritm som registrerar ”meningsfulla interaktioner” ska leda till att innehåll som skapar engagemang mellan människor premieras i flödet.
Mark Zuckerbergs förhoppning är att du ska börja dela personliga tankar i en statusuppdatering, diskutera saker med dina vänner i kommentarsfält och lägga ut bilder från skidsemestern igen. Frågan är om det inte är för sent.