Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Ceylan har känsla för vad som göms i snö

”Winter sleep” kan vinna Guldpalmen i Cannes

Turkiska dramat ”Winter Sleep” är Jacob Lundströms favorit till Guldpalmen.

CANNESFESTIVALEN Den turkiske kulturministern Ömer Çelik har varit på plats i Cannes för att sola sig i glansen av Nuri Bilge Ceylans mästerligt köldslagna drama Winter sleep. I intervjuer har Çelik också försökt sälja in Turkiet som ett skatteparadis för utländska filmproduktioner, medan han i nästa andetag tvingats förklara varför regeringen i olika omgångar har förbjudit Youtube och Twitter.

Detta filmindustriella tillväxtprojekt har dock ingenting alls att göra med Ceylan, den turkiska filmens klarast lysande stjärna, som knappast lär bli aktuell för någon samproduktion med Hollywood.

Det förefaller ännu mindre sannolikt efter hans senaste storartade film, med en speltid på drygt tre timmar och dialogscener som närmar sig halvtimmen. Det är inte för inte som Ceylan tackar Tjechov i eftertexterna.

Winter sleep utspelar sig också på behörigt avstånd från den politiska turbulensen i huvudstaden, närmare bestämt i det pittoreska och klippiga Kappadokien. Men för den sakens skull har den en del att säga om dagens Turkiet – inte bara för att huvudpersonen Aydin har minst lika paternalistiska instinkter som premiärminister Erdogan.

I egenskap av hyresvärd, hotellägare och pensionerad skådespelare är Aydin något av en lokalprofil. Innerst inne betraktar han nog sig själv som en upplyst despot. Varje vecka formulerar han dessutom en kolumn på temat moralisk resning till lokaltidningen.

Däremellan drabbar hans härskartekniker bland andra systern Necla och hans unga hustru Nihal. Ceylan blottlägger metodiskt sprickorna mellan dem, och visar en patriark som klamrar sig fast vid sin mask, trots att kvinnorna i hans närhet sedan länge genomskådat den.

Förutom Tjechov går tankarna till BergmKänsla för vad som göms i snöan, men förödmjukelsen i Winter sleep finns inte bara inom den borgerliga familjen utan även i relationen mellan fattiga och rika. När sidorutan på Aydins bil plötsligt träffas av en sten visar sig den skyldige vara sonen i familjen som ligger efter med hyran.

Ceylans känsla för vad som göms i snö gör honom i alla fall till min favorit till Guldpalmen.