Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Greenpeace får Lego på fall

Leksaksjätten förlänger inte kontraktet med Shell

Ett idylliskt arktiskt landskap, med isbjörnar, slädhundar, jultomte och lekande barn.

Allt byggt i lego.

Så, sakta, stiger oljan. Allt dränks i svart sörja. En ensam isbjörn klättrar mot den högsta punkten, där Shell-flaggan vajar.

Så ser den Greenpeace-video ut, som nu tvingat Lego på knä.

Nästan sex miljoner har sett den på Youtube. Och en miljon har skrivit på ett upprop för att Lego ska bryta sitt marknadsföringsavtal med Shell.

Nu viker sig det danska företaget. Avtalet får löpa ut, men ska inte förnyas. Det går inte att samverka med ett oljebolag som går i spetsen för att omvandla de orörda vidderna till en gigantisk oljedepå.

Sällan har Naomi Kleins varumärkesteorier visat sig så giltiga. Inget tyder ju på att Lego ändrat sig för att de insett att de gjort fel. Utan för att deras varumärke tar skada.

Märket är företagens största styrka. Och deras största svaghet.

Segern kan ge Greenpeace blodad tand, tror den amerikanske marknadsföringsprofessorn Tim Calkins, i en intervju i Politiken (9 okt.) ”De kan nu ge sig på det ena företaget efter det andra och säga: Ni kan ändra er politik nu – eller vänta tills vi dragit ert goda namn i smutsen.”

Vilket, får man väl påpeka, företagen är bra på att göra själva.

Det enda Greenpeace gör är ju att berätta om det.