Här finns streamad teater
SVT svarar om scenkonsten – och får svar direkt av Cecilia Djurberg
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Uppdaterad 2020-12-07 | Publicerad 2020-12-05
DEBATTSVAR Jag delar Cecilia Djurbergs oro för vad som ska hända med kulturlivet i spåren av pandemin. Hon önskar att public service ska starta en plattform för streamad scenkonst för att rädda kulturen.
Public service har en viktig roll i att tillgängliggöra scenkonst i hela landet och extra mycket just nu. Därför startade vi redan i mars, i samband med att många scener stängdes, SVT Scen på SVT play som under året visat hundratals föreställningar. Bland andra Birgitta Egerbladhs Prat och människor från Folkteatern i Göteborg, Den stora branden från Västmanlandsteater i regi av Niklas Hjulström, hyllade Bortbytingen och Peer Gynt från Dramaten, Madame Bovary med stor ensemble i regi av Frida Röhl och så vidare. Dessutom har vi premiärvisat nyinspelade konserter och utökat antalet operor med både klassiker och nyskrivet.
I november kikade vi in på Staatsballet i Berlin under svenske Johannes Öhmans ledning och det fblir lera danspremiärer med Danskortisar som SVT initierat tillsammans med koreografer, dansare och filmare.
Extra till jul visar SVT Scen exklusivt Wheeldons visuella dansmästerverk Alice i underlandet från Royal Ballet i London samt en klassisk Giselle. Det blir förstås också traditionsenligt en lekfull Nötknäpparen från Stockholmsoperan för hela familjen att samlas kring. Och Scalateaterns stämningsfyllda Karl-Bertil Jonssons jul med Henrik Dorsin och Vanna Rosenberg med flera.
Med dessa ord välkomnar jag påpekandet från Cecilia Djurberg. Kulturens betydelse i våra liv är större än någonsin i denna tid. Jag och mina kollegor på SVT kommer fortsätta öppna upp många scenföreställningar på SVT play som annars är stängda för publiken.
Anna Luuk Priske
Beställare Kultur och fakta, SVT
SVAR DIREKT: Vad vi behöver är ett ”scenflix”
SLUTREPLIK Det är glädjande att höra att SVT känner ansvar för att sprida scenkonst nu när vi inte får trängas i salongerna. Men den plattform för digital scenkonst jag efterlyste i min text är något mer ambitiöst än det utbud man nu hittar i tv-tablån och under fliken ”Scen” på SVT Play.
I hela världen har scenkonstproducenter gjort mer eller mindre lyckade försök att möta publiken online under pandemin. Men även om viljan är stark saknar många både kompetens och resurser för att gå digitalt med lyckat resultat. Och för publiken är det svårt att navigera i den digitala scenkonsten.
Det jag efterfrågar är därför en samlad, curerad plattform som erbjuder professionellt producerade digitala överföringar med bra geografisk spridning och en mångfald av sceniska uttryck. SVT:s julrepris av Nötknäpparen från 1998 och ”säkra kort” i form av redan hyllade, kommersiellt framgångsrika uppsättningar i all ära — men nog går det väl att göra mer?
Detta förfärliga coronaår hade jag velat kunna ta del digitalt av all den färdigproducerade scenkonst som kostat skattebetalarna ansenliga miljoner, men som riskerar att skrotas utan att ens nå publiken via en bildskärm. Runt om i landet går konstnärer och scenarbetare arbetslösa. Många av dem vill inget hellre än att jobba och få visa sin konst för publiken, och de behöver pengar.
Samtidigt finns en publik som också efter pandemin vill uppleva scenkonst som de av olika skäl inte kan ta sig till fysiskt och en professionell, digital plattform med möjligheten att texta skulle kunna erbjuda fler internationella utbyten.
Jag är väl medveten om att även SVT:s resurser är begränsade, men har samtidigt svårt att tro att någon kommersiell aktör skulle intressera sig för detta. För i så fall hade det redan funnits.
Därför menar jag att staten borde ge någon, förslagsvis public service, tillräckliga resurser och ett långsiktig uppdrag att tillgängliggöra digital scenkonst. Det jag efterfrågar är alltså ett slags ”scenflix” i allmänhetens tjänst — en rejäl och modig satsning som erbjuder publiken konstnärlig mångfald och samtidigt ger innehållskaparna anständigt betalt.
Cecilia Djurberg