Spelinspektionen lanserar kampanj för att minska ungas spelande

En kraftfull kampanj mot osunt spelande

Spelinspektionen har inlett en omfattande kampanj för att belysa farorna med spel om pengar, särskilt när det gäller unga vuxna. Under kampanjens gång kommer budskapet att synas i digitala kanaler där unga ofta befinner sig, och syftet är att uppmärksamma de allvarliga konsekvenserna som kan uppstå till följd av ett ohälsosamt spelande.

Yvonne Hejdenberg, kommunikationschef på Spelinspektionen, betonar vikten av att nå ut med tydliga och konkreta budskap. 

“Vi försöker via kampanjen tala om konsekvenserna kring ett osunt spelande på ett emotionellt sätt” säger hon. “Vi tror att kampanjen även kommer kunna tala till vuxna, i synnerhet föräldrar eller anhöriga till barn i målgruppen.”

Samarbetar för ungas välmående

För att maximera effekten av kampanjen samarbetar Spelinspektionen med Folkhälsomyndigheten och Kronofogden. Tillsammans arbetar de för att motverka de negativa konsekvenser som spel om pengar kan medföra bland unga.

Kampanjsidan på Spelinspektionens hemsida erbjuder detaljerad information om ungas spelvanor och vart man kan vända sig för att få hjälp. De viktigaste råden är bland annat att aldrig spela för lånade pengar och att alltid se till att sätta gränser för sitt spelande.

Kan medföra allvarliga risker

Enligt statistik från Spelinspektionen har spelandet ökat bland unga de senaste åren, vilket även medför ökade risker för ekonomiska problem och skuldsättning. 

I dagsläget finns omkring 31 000 personer i åldersgruppen 18-25 år hos Kronofogden på grund av deras skulder, och ett ökat spelande bland unga bidrar till denna problematik.

Tidigare under året kunde dessutom SVT:s Uppdrag Granskning dessutom avslöja att unga riskerar att lockas in i osunda spelvanor, då en del välkända influencers regelbundet gör reklam för casinon utan svensk licens. 

Läs mer om problematiken bakom skinsgambling 

Spelinspektionens kampanj uppmanar unga att vara medvetna om sina spelvanor och att söka hjälp om de känner att de tappar kontrollen. I kampanjen nämns det att ungefär fyra procent av Sveriges befolkning har någon typ av spelproblem, och man understryker att första steget att ta sig ur problemen är att våga prata om dem.

Fler nyheter