Ökat fokus på begränsning av spelreklam

Partierna överens – spelreklamen ska minska

Under en längre tid har vi sett kändisprofiler agera som ansikten utåt för flera svenska spelbolag. Nyligen blev till exempel Dogge Doggelito ambassadör för GoGo Casino, medan Betsson har ett samarbete med “Fimpen”, Unibet med Glenn Hysén och Lyllo Casino med Carolina Gynning, för att bara nämna några.

Förutom att kändisprofiler har agerat som ansikten utåt för spelbolagen, har vi även sett en omfattande närvaro av spelreklam på TV, radio och olika webbplatser.

Detta kan nu komma att förändras, eller åtminstone minska avsevärt. Flera politiska partier är nämligen eniga om att det behövs en reduktion av spelreklamen, och ett nytt lagförslag förväntas bli granskat senare under året.

Kristdemokraterna och Liberalerna tror på begränsning och varningar

Ett ökande antal unga vuxna söker hjälp för spelberoende, enligt en undersökning av Ekot. För att tackla detta vill flera politiska partier se över regleringen av spelreklam. 

Roland Utbult, talesperson för Kristdemokraterna menar att en utredning om kraftiga begränsningar av spelreklamen behövs, där ett totalförbud inte utesluts som alternativ.

Liberalerna föreslår införande av varningstexter på spelreklam, liknande de som krävs på alkohol- och tobaksreklam. Detta är en del av deras strategi för att öka medvetenheten om riskerna med spel.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet öppna för ett förbud

Vänsterpartiet och Miljöpartiet går ännu längre och öppnar för ett fullständigt förbud mot spelreklam. Deras ståndpunkt reflekterar den växande oro som finns kring spelberoende och dess påverkan på samhället.

Centerpartiet och Sverigedemokraterna vill ge en ökad insyn

Rickard Nordin, talesperson för Centerpartiet föreslår ett system där banker tillåts att stänga av korttransaktioner för att motverka spel på utländska sajter utan licens. Detta syftar till att minska tillgängligheten till spel för svenska medborgare på oreglerade plattformar.

Sverigedemokraterna föreslår istället att spelbolagen ges möjlighet att granska sina kunders ekonomiska och hälsodata för att upptäcka riskspelare tidigare. Detta skulle kunna leda till en mer proaktiv hantering av spelrelaterade problem.

Spelinspektionens överväganden om åldersgränser

Spelinspektionen överväger att höja åldersgränsen för riktad marknadsföring till 25 år. Detta är en del av deras ansträngningar för att minska risken för spelmissbruk bland unga vuxna.

Regeringen har ännu inte formellt tagit ställning till förslagen, men Socialdemokraterna säger sig stå bakom Spelinspektionens överväganden om åldersgränser. 

Ansvarig minister Niklas Wykman från Moderaterna har dock tagit fram ett lagförslag som förväntas tas upp i riksdagen senare under våren. Detta föreslagna lagförslag kommer förmodligen att väcka livlig debatt och diskussion bland politiker och samhällsaktörer.

Vi på casinoguiden rekommenderar alltid att spela måttfullt och aldrig satsa mer pengar än du har råd att förlora. Läs gärna mer om ansvarsfullt spelande om du känner att du har tendens till problem.

Fler nyheter