Fler spelare använder sig av Självtest

Antalet självtester ökar bland spelare samtidigt som fler anhöriga till personer med spelproblem hör av sig. Det visar en ny årsrapport från Stödlinjen. 

18.000 självtest genomfördes 2022

Under året 2022 ökade antalet självtester med närmare 17%. Totalt gjordes det 18 000 självtester genom Stödlinjens hemsida. Detta blev därmed en ökning på 3000 test i jämförelse med 2020 och 2021. 

Genom de självtester som erbjuds hos Stödlinjen kan man identifiera olika grader av spelproblem och därefter anpassa den återkoppling som krävs. 

Färre spelare men fler anhöriga söker hjälp

I årsrapporten från stödlinjen kunde man också redovisa att kontakten med antalet personer med spelproblem minskade samtidigt som allt fler anhöriga hörde av sig. 

Under året som gått hade Stödlinjen 2235 hjälpsökande kontakter registrerade. Av dessa personer var 46% spelare själva och 37% från anhöriga. Totalt sett låg antalet kontakter kvar på samma nivå som 2021, men bland spelarna själva sjönk kontakterna med 3%. 

Hjälpsökande bland män ökar

Precis som tidigare är det fortsatt män som utgör den största andelen bland hjälpsökande av de som själva har spelproblem, 83%. När det kommer till anhöriga som hör av sig så är det majoritet bland kvinnor, 69%. 

Andelen män som sökt hjälp via Stödlinjen för sitt spelare samt som anhörig har dock stigit i jämförelse med året 2021. Vanligast kontakt är per telefon där man oftast pratar av sig, ett annat vanligt samtalsämne är råd om hur man ska förändra spelandet.  

Onlinespel vanligast bland spelproblem

I redovisningen kunde man också specificera var spelproblemen kommer ifrån. I undersökningen kunde man konstatera att onlinespel var det som var den huvudsakliga spelformen till problem. 

  • Casino online – 46%
  • Nätspel, ej specifierat – 42%
  • Betting – 12%

Vad är Stödlinjen? 

Stödlinjen är en kostnadsfri rådgivning för den som har spelproblem eller är anhörig till någon med spelproblem. Hos Stödlinjen har du alltid möjlighet att vara anonym och du erbjuds rådgivning via telefon, chatt eller e-post. 

Stödlinjen är öppen vardagar mellan kl. 09:00 – 17:00 med undantag för måndagar (09:00-21:00) och torsdagar (11:00-21:00).

Fler nyheter