Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

”Jag kan flyga, jag är inte rädd”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-09-05

Anna botade sin flygrädsla - så blir du av med din fobi

Stark och sansad, realistisk och rationell. Sån är jag - på marken.

Senast jag befann mig 10000 meter uppe i luften låg jag under en filt och grät och panikdrack whisky - i nio timmar.

-Ni ska veta att det här är nånting helt normalt. Och det är absolut ingen sjukdom, säger psykoterapeuten Mats Brandberg.

"Flygrädsla - mycket vanligt!" antecknar jag nöjt i mitt lilla block och Stig-Helmer-känslan släpper faktiskt en aning.

Dödsångest

Om fyra timmar är det tänkt att jag ska gå härifrån som Stig Helmers tuffa kompis, norrmannen Ole, som tycker att flygturen till Kanarieöarna är lika naturlig som ett toalettbesök.

Snabbkursen som hålls på Münchenbryggeriet i Stockholm och arrangeras av Britannia/Fritidsresor lovar inte att BOTA mig. Däremot lovar den att ge mig den kunskap som krävs för att bearbeta min flygrädsla. Och som jag törstar efter kunskap!

Allt som kan förhindra att även nästa semesterresa till Thailand börjar och slutar med nio timmar av dödsångest är välkommet.

-Jag har hört att ni flygvärdinnor har ett speciellt kodord som ni säger till varandra i interntelefonen om det är riktigt illa, säger tjejen i bänken bredvid.

Jag känner genast igen mig och tillägger:

-Ja, just det, ja. Typ: "Nu är det vackert väder" - och så betyder det: "We"re all going to die".

Anki Panzar som är "cabin manager" skrattar först men lugnar oss snart.

-Nej, det finns inte några hemliga koder. Däremot har vi ett särskilt "alert call" som innebär att kabinpersonalen måste samlas vid telefonerna och få information från cockpit.

Fokus på säkerheten

Under sitt föredrag förklarar hon att flygvärdinnornas främsta fokus ligger på säkerheten, inte på juicen och jordnötterna. Hon visar bilder på hur kabinpersonalen tränar nödsituationer och ger mig ett tips:

-Säg alltid till oss flygvärdinnor inför resan, så kan vi titta till dig lite extra och komma fram och förklara vad alla konstiga ljud betyder, det brukar hjälpa.

Ljudproblematiken - där slår hon huvudet på spiken! När jag flyger betyder minsta lilla gnissel att planet är trasigt och att vi alla ska dö. Därför är jag som uppslukad när systemingenjör Bertie Hayden berättar om flygplanstillverkning och om de noggranna rutinkontroller av olja, däck, luftintag, skrov och vingar som görs inför varje flygning, en så kallad pre-flight.

Ritar och förklarar

-Vi har myndigheterna på oss hela tiden, det finns inga flygbolag som kan smita undan de hårda säkerhetskraven, säger han.

Okej - men hur i helskotta kan den här enormt tunga kolossen till flygplan lyfta från marken och hålla sig kvar i luften hela vägen till Thailand? Jag vet ju att det är möjligt, men fattar det inte. Flygkapten Leif Bielk med 25 år i yrket ger oss en fysiklektion. Han ritar och förklarar och ger en liknelse jag faktiskt fattar.

-Tänk att du åker vattenskidor: om du står stilla sjunker du. Men så länge du är i rörelse går det alldeles utmärkt att åka ovanpå vattnet.

Förbaskade luftgropar

När vi kommer in på turbulens - de förbaskade luftgroparna - ryser jag och minns de nio timmarna med gråtattacker och whiskyfylla under en filt mellan Bangkok och Stockholm tidigare i år. Men det var tydligen helt onödigt, eftersom luftgropar i princip är lika oskyldiga som vågor på vattnet, berättar Leif Bielk.

Flyg mycket!

Psykoterapeuten Mats Brandberg ger mig svaren på de mest intressanta frågorna. Som: Hur gör man för att ta bort rädslan? Och: Finns det några smarta tankeknep som slår whiskymetoden?

-Flyg så mycket som möjligt! Försök att vara aktiv under själva flygningen. Lägg undan böcker och freestyle, notera istället alla ljud och rörelser inne i och utanför planet. Och ta reda på fakta, som vad turbulensen egentligen innebär.

Bäst biter Mats tips om risktänkande:

-Tänk så här: Ökar jag mina egna risker genom att flyga? Nej, genom att vara på det här planet byter jag istället bort en massa andra risker, som att ramla omkull med cykeln, bli påkörd av en bil eller halka i badkaret.

Kursen är slut. Jag känner mig cool för jag vet allt om TCAS och GPWS och luftmassa, rekyleffekt och flygfobi. Botad vet jag inte, men inte ett spår av Stig-Helmer finns kvar.

Flygsugen? Ja, nära på.

Värsta och bästa flygbolagen

Här kan du bota din flygrädsla:

Hur stor är sannolikheten för ett flyghaveri?

Här är våra vanligaste fobier

Anna Hansson

Följ ämnen i artikeln