Butiker lockar till köp med dofter

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-13

Konstgjorda dofter blir allt vanligare "Det är ett lite lurigt grepp"

Med konstgjorda dofter ska butiker få oss att handla mer.

– Det gäller att se upp och inte bli lockad, säger Maria Nygårds, dietist och matspanare för Viktklubb.se.

Fler butiker satsar på konstgjorda doftar bland hyllorna och i frukt- och gröntdisken för att få oss att handla mer.

Alla våra fem sinnen spelar in när vi handla, men doft är det sinne som styr oss mest. För att få konsumenter att göra impulsköp och plocka ner fler och nya produkter i matkorgen, satsar därför butiker och företag på att locka till köp genom att använda konstgjorda dofter i butiken.

I Sverige är det ännu inte så vanligt att livsmedelsbutiker använder doftmaskiner. Men en butik som provar det just nu är Ica Maxi i Västra Hamnen i Malmö.

Där luktar det av exotiska frukter vid fruktdisken. Och kunderna har ingen aning om att det är konstgjorda dofter som ska få dem att köpa mer när de plockar bland frukterna. Anci Persson, som arbetar på butikens specialavdelning, säger till Handelsnytt att hon är övertygad om att dofterna påverkar konsumenterna på ett undermedvetet plan. Hon skulle gärna vilja ha chokladdoft bland böckerna med kakrecept också.

– Men samtidigt kan jag vara lite tveksam till sättet det här görs på. Det är ett lite lurigt grepp. Doften liksom smyger sig på en utan att man kan värja sig, till skillnad från stora reklamskyltar, säger Anci Persson till Handelsnytt.

Maria Nygårds, dietist på Viktklubb.se, tror att fler och fler företag och butiker kommer att använda sig av dofter i framtiden.

– Därför gäller det att tänka en extra gång innan man lägger ner något i matkorgen och ställa sig frågan, behöver jag verkligen det här?, säger hon.