Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Scenen är din!

Uppdaterad 2013-10-23 | Publicerad 2013-07-08

Det finns tillfällen i livet då orden gärna fastnar och det blir svårt att uttrycka sig. Nervositet, prestationsångest eller rädslan för att bli missförstådd kan göra det svårt att tala avslappnat överallt. Men det finns knep. Wellness tar retorisk hjälp av Marie-Louise Zeisig, som skrivit boken ”Kliv fram, ta plats och tala”. Här guidar hon genom sex talkrävande situationer.

1. På mingelfesten

Alla är där, de minglar runt med varsin drink. Du är lite sen, och nervös. Så mycket folk och inga bekanta ansikten. Hur gör man nu?

– Mitt bästa tips – ta det lite lugnt först, det är inte farligt att stå ensam och spana in folk. Men undvik att dra dig undan. Självömkande tankar om att nog ingen vill prata med mig kan få en att stanna kvar i sin bubbla. Bestäm dig i stället för att hålla dig bland de andra, be att få lite plats i soffan eller ställ dig vid klungan där borta vid drinkbordet. Nästa steg är att ta initiativ till samtal. En av mina favoritfraser är ”hej, får jag mingla lite med dig”. Få säger nej till det.

Undvik självömkande.

Behåll nyfikenheten.

Bestäm dig för att själv ta initiativ till 3 samtal.

2. Hålla tal på kalaset

Åsa fyller år, och du vill hålla tal – vill VERKLIGEN hålla tal. Men vilka är det egentligen som kommer på födelsedagsfesten, vad ska du säga, och hur?

– Ett tal är en gåva som man ger till någon. Ditt tal är DIN hyllning och det kan vara bra att påminna sig om det, oavsett om man förbereder ett tal i förväg eller håller ett lite mer spontant. Förbereder man sig är det helt okej att skriva ned talet och ta med. Låt inte talet dra ut mer på tiden än tre minuter, och välj gärna att prata om de goda egenskaperna hos personen du vill tala om. Går det trögt, leta efter en dikt, en strof ur en melodi eller kanske ett föremål som du bygger ditt tal kring.

Femfingermodellen – bygg upp talet på dina fem

1. Tummen: Börja med att göra dig själv ödmjuk inför personen: ”Jag är tacksam och stolt att…”

2. Pekfingret: Beskriv en positiv egenskap hos personen.

3. Långfingret: Beskriv en annan positiv egenskap hos personen.

4. Ringfingret: Beskriv den mest positiva egenskapen.

5. Lillfingret: Ödmjukhet, inkludera alla närvarande i din avslutning. ”Jag tror att vi alla kan enas om att…”

3. Lilla jobbmötet

Kollegorna i den lilla arbetsgrup

"Nu ska jag göra exakt det som jag övade på hemma framför spegeln". Foto: Thinkstock

pen är samlade, nu är det dags att förklara och sedan övertyga dem om att din nya idé är riktigt bra. För det är den väl?

– Ett av demokratins dilemman är att vi gärna fastnar i tyckande och fria diskussioner. Har du mandat att framföra din åsikt så ska du inte vara rädd att göra det.

– En viktig förberedelse är att du – före mötet – formulerar tydliga argument för din åsikt. Spalta upp dina argument, sök fakta, underlag, siffror och enkäter som talar för dig och det du vill. Och var inte rädd för mothugg under mötet. För att andra ska kunna ändra sin åsikt måste de nämligen få möjlighet att ifrågasätta din idé först.

4. På familjemiddagen

Hej familjen, jag vill säga en grej. Hörrni, sluta gapa, jag måste få säga det här nu!

Hur överröstar man svärmor och brorsan när man har något viktigt att framföra bland sina närmaste?

– Tänk först igenom vad det du ska säga kan komma att få för konsekvenser. Står du för de konsekvenserna? Vill du bli hörd så tuta och kör, men förmedla ditt budskap med kärlek. Låt inte gamla strukturer och familjetjafs hindra dig, och nappa inte på härskartekniker och provokationer. Säg vad du vill ha sagt, och om ämnet är känsligt, förbered dig mentalt på den emotionella nakenheten som kan uppstå inför just familjen.

5. Stora jobbmötet – upp på scenen

Nu gäller det, scenen är din, och hela bolaget/alla kollegor/kunder sitter samlade framför dig. Du har ju förberett dig länge för det här, men ändå är du så nervös nu. Är det normalt?

– Här handlar det om att fånga och sedan behålla folks uppmärksamhet. Känner man sig nervös, har hjärtklappning och är lite skakis kan man vända det till sin fördel. ”Vad bra, här kommer energin!” Gå åt sidan en stund innan, vifta lite med armar och ben, värm upp dig helt enkelt. Öva inledningen högt. Våga vara djärv i starten. Försök skapa kontakt direkt.

Det kräver energi och närvaro för att ha den här typen av presentation. Kräv inte av dig själv att det ska flyta på helt utan förberedelse, det här måste du jobba med för att orka genomföra på ett bra sätt.

Läs och repetera ditt tal ordentligt i förväg, i synnerhet din inledning och avslutning. Det är ramen för ditt tal och ska sitta som en smäck dagarna före talet. Använd klocka när du övar.

6. På tu man hand – viktigt möte

Löneförhandling

Att hålla ögonkontakten är a och o. Foto: Thinkstock

eller ett viktigt samtal med en vän. På tu man hand är man närmare varandra. Kanske är det därför som det ibland kan kännas tufft att förmedla det man vill mellan fyra ögon?

– Hållning och kroppsspråk är alltid viktigt när man talar, men just i mötet med EN människa kan det vara värt att tänka lite extra på. Inom teatervärlden kallar vi det för högstatuskroppsspråk, det förmedlar styrka och lugn. Även om du talar med en enda människa är det helt okej att ha med nedskrivna punkter. ”Det här är så pass viktigt för mig, så jag har förberett med att skriva ner det jag vill få sagt.” Det är inget att skämmas för.

Ha ett stadigt kroppsspråk! Håll bröstkorgen högt. Låt ryggen vara rak men inte spänd. Bibehåll ögonkontakten. Ta plats i rummet, kanske genom att bre ut lite papper framför dig, Sätt dig skönt tillrätta.

Mia Sahl

Följ ämnen i artikeln