Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Kampanjerna vi aldrig glömmer

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-02-24

Så har de chockat oss att fimpa

Stötande bilder är den bästa medlet mot rökning. Hot om död, sjukdom och slaveri ska få oss att fimpa.

Aftonbladet har sammanställt några av de starkaste bilderna.

– Bilden är mycket viktig. En bild går in på ett helt annat sätt, säger psykologen Agneta Hjalmarsson.

Den franska kampanjen som med sexuella anspelningar vill koppla rökning till maktlöshet i slaveri har vållat kontrovers. Men att kampanjer mot rökning orsakar debatt är inget nytt.

Det främsta vapnet

I själva verket är kontroversiella bilder ett av de främsta vapnen för motståndarna till rökning. Varningstexterna på cigarettpaketen gör inte alls samma nytta som till exempel bilder på ett par förkolnade lungor eller ett skadat foster.

– Det förekommer kampanjer på temat att man blir slav. Men hälsan är helt klart det viktigaste argumentet och en bild når ut bättre, säger Agneta Hjalmarsson som arbetar med rökavvänjning på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

De teman som är vanligast är död, graviditet och hälsoskador. Enligt Hjalmarsson är det viktigaste att man väljer bilder med bredd. Människor påverkas av olika bilder och därför används ofta flera olika bilder som anspelar på olika problem.

– Är jag åttio år gammal kanske jag inte skräms av en bild på ett skadat foster. Där kan man inte ha ett enda budskap. I stället satsar man på flera bilder och den som röker ett paket om dan får förr eller senare en bild som skrämmer.

Äckligt och provocerande

Organisationen Non smoking generation arbetar främst med att förhindra att ungdomar börjar röka men gör också kampanjer som riktar sig till inbitna rökare.

Generalsekreteraren Fredrik Söderhielm berättar att organisationen använde mycket skräckpropaganda förr men inte gjort det på ett tag. Nu förbereder de sig dock för att åter ta fram skräckbilderna.

– Ju äckligare och mer provocerande och chockerande, desto bättre. När man gör en sådan här kampanj gäller det att sticka ut, säger han till Aftonbladet.

Blandar med ironi

För den som riktar sig till unga är dock utseende och sociala relationer ofta starkare argument än hälsa.

– För unga är det långsiktiga perspektivet ofta lättare att ta åt sig.

Samtidigt har Non smoking generation ofta valt att kombinera skräckbilder med ironiska budskap så att kampanjerna kan tolkas på flera olika sätt.

– Så har vi valt att kommunicera med unga. Det är viktigt att man inte får motsatt effekt.

Sug på den här,
rökare!