Medhelp tar bort bonussystemet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-13

Chefen: Vi vill ge de anställda en morot

Sjuksköterskorna som svarat i telefon på sjukvårdsrådgivningen i Stockholm har fått en bonus på 1 000 kronor om samtalen genomförts på mindre än 3.48 minuter.

Men nu är det slut med det.

Företaget avskaffar nu det omdiskuterade bonussystemet, uppger TT.

Sjukvårdsrådgivningen i Stockholm, Södermanland och Värmland sköts av företaget Medhelp, medan den i övriga landsting sköts av det offentliga, skriver DN.

För sjuksköterskorna vid Medhelp har det gällt att de fått en bonus på 1 000 kronor i månaden om de klarat av att hålla en snittid på samtalen som är lägre än 3.48 minuter. För att bonusen skulle betalas ut krävdes det också att sjuksköterskan inte fick göra några misstag, till exempel skicka en patient till akuten i onödan, skriver DN.

Men under onsdagen meddelade Medhelp att företaget i samråd med facket beslutat att ta bort bonussystemet, uppger TT.

”Vill premiera”

Samtalen till sjukvårdsrådgivningen i Stockholm, Södermanland och Värmland har tidigare i snitt varit 4.30 minuter långa, medan de på andra håll är i snitt cirka sju minuter, skriver DN.

I avtalet mellan Medhelp och landstinget anges det att företaget får mer betalt ju mer samtal de tar emot.

En enkätundersökning om bonussystemet som facket genomfört bland de anställda vid Medhelp visade att 20 av de 61 som svarat var positiva till bonussystemet, medan 34 var negativa.

Men nu avskaffas alltså bonussystemet.

Tipsa |
Aftonbladet