Terapin hjälpte Morgan

Uppdaterad 2014-11-17 | Publicerad 2009-05-12

Fick diagnosen autism som 2,5-åring

VAR AUTISTISK Morgan var 2,5 år när han fick diagnosen autism. Efter flera år av intensiv beteeendeterapi fungerar han i dag normalt. ”Jag är tacksam att det fanns så många som hjälpte mig. Jag trivs med livet nu, säger han. Bakom Morgan, nu 15 år, sitter lillebror Oliver och pappa Mårten.

Morgan Westberg var 2,5 år när han fick diagnosen autism.

I dag ser han sig själv som frisk – tack vare intensiv beteendeterapi.

– Det är synd om dem som inte får den här hjälpen. De får aldrig veta hur det är att leva som alla andra, säger Morgan.

Morgan går i en vanlig högstadieklass i Stockholm. Han vill bli manusförfattare. Han berättar att han älskar att kolla på film med sina kompisar – helst ”American Beauty” eller nåt med Quentin Tarantino. Han är verbal, eftertänksam.

Försvann i sig själv

Ingen kan tro att 15-åringen haft autism.

Morgan var runt två år gammal när han började försvinna in i sig själv. Det blev svårare och svårare att få ögonkontakt med honom. Pojken som hade älskat att sjunga och som nyss varit på väg att lära sig både engelska och svenska tystnade. Han tappade intresset för kompisar. Sprang runt, runt och gav ifrån sig enstaviga ljud.

Snart kom diagnosen.

Morgans mamma läste om Lövåsmetoden – intensiv beteendeterapi – på internet. På Morgans treårsdag startade behandlingen.

40 timmar i veckan

Under de närmaste 1,5 åren skulle terapeuter, förskollärare och Morgans föräldrar tillsammans träna honom 40 timmar varje vecka.

– Det var talibanhårt. Väldigt krävande. Men redan efter en vecka såg vi att något hände. Han tappade inte förmågor längre, säger pappa Mårten.

Det började med enkla övningar, ett steg i taget. 3-åringen fick lära sig stå upp och sitta ner. Lägga ett rött kort på rött och ett grönt på grönt.

Tränade varje dag

Sakta men säkert lärde sig Morgan att kommunicera, att tolka känslouttryck, att leka med andra barn igen.

– Efter ett halvår var skillnaden gigantisk. Vi satt i bilen när han plötslig började sjunga ”Var ska du gå min lilla flicka”. Då grät jag av lycka, säger pappa Mårten.

– Jag kommer ihåg att det var jobbigt ibland. Vi tränade nästan varje dag tills jag slutade dagis. Men det fungerade, säger Morgan.

Med åren krävdes mindre och mindre träning. Snart räckte det med en extrafröken i skolan. Från att Morgan började sjätte klass behövdes inte ens det.

Han berättar att han kan ha lite svårt att koncentrera sig och att autismen fortfarande finns där som en känsla som ibland växer fram. Men det är allt.

Trivs med livet

– Jag är tacksam att det var så många som hjälpte mig så att jag blev frisk. Jag trivs med livet nu. Jag har många kompisar och det går bra i skolan, säger Morgan.

– Det är synd om dem som inte får den här hjälpen. De får aldrig veta hur det är att leva som alla andra.

Intensiv beteendeterapi fungerar inte på alla. Exempelvis har många autistiska barn en utvecklingsstörning som inte går att träna bort.

Enligt ny forskning från National Institute of Mental Health i USA kan 10–20 procent bli symptomfria med hjälp av metoden. De flesta av barnen i studien som uppnådde så bra reslutat hade haft en relativt mild form av autism och en IQ över medel.

Otroliga upphämtningar

– Intensiv beteendeterapi är en mycket bra metod. Autismen kan inte försvinna helt, men barnen kan göra otroliga upphämtningar. Hos de som har blivit allra bäst märks autismen knappt längre, säger Methe Axén, verksamhetschef på Autismcenter i Stockholm.

– Tyvärr är det många barn som skulle behöva den här hjälpen men som inte får den. Först och främst finns det för få ute i landet som kan den här metoden. Sedan har man inte alltid resurserna.

Intensiv beteendeträning

För att få bra resultat måste behandlingen sättas in tidigt, helst före fyra års ålder. Dessutom måste den vara intensiv, minst 30 timmars träning i veckan i upp till två år.

En av svårigheterna med autism är att barnet inte automatiskt lär sig exempelvis kommunikation och socialt samspel. Metoden handlar om att man tränar upp de funktioner som barnet inte automatiskt tillägnar sig.

Man kan inte ”bota” autism med intensiv beteendeträning. I grunden finns funktionshindret kvar men barnet kan lära sig att fungera som andra barn.