Superbroccolin lika nyttig som träning
Uppdaterad 2014-06-19 | Publicerad 2014-06-18
Nya grönsaken är tre gånger bättre – odlas på bred front i Sverige
Här är grönsaken som tar kål på sjukdomar.
Superbroccolin finns redan i svenska butiker.
Och den är lika bra som ett träningspass.
Grönsaken både ser ut och smakar som vanlig broccoli. Men den innehåller två till tre gånger så mycket av det nyttiga ämnet glucoraphanin.
Redan i fjol började man odla supergrönsaken i Sverige. Men först nu bekräftar prover att den verkligen innehåller de höga halterna av glucoraphanin.
– Den kan börja säljas som superbroccoli, säger Marie Olsson, professor i trädgårdsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.
Korsades med kål
Superbroccolin, även kallad beneforte, togs fram av forskare i England och är en korsning av broccoli och en vild kålsort.
– Kålväxter har en positiv effekt mot bland annat cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Det har man sett när man jämfört olika befolkningsgrupper, säger Marie Olsson.
Superbroccolin har visat sig ha en kolesterolsänkande effekt i professor Richard Mithens studie vid Institute of food research i England. Den har även effekt mot andra fetter och minskar alltså risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.
Dessutom aktiverar den kroppens antioxidantförsvar precis som ett träningspass, enligt Richard Mithen.
– Det är vad man tror händer när man tränar, att man får ett bättre sådant skydd. Därmed inte sagt det ena kan utesluta det andra, säger Marie Olsson.
300 gram i veckan
När det gäller cancer är effekten inte helt utredd. En studie görs nu kring prostatacancer där försökspersonerna äter 300 gram broccolisoppa i veckan.
Men superbroccolin får inte marknadsföras som hälsofrämjande.
– I England kommer de att söka tillstånd, men det har inte gått igenom än, säger Marie Olsson.
Grönsaksodlaren Nils-Arne Mårtensson utanför Trelleborg är en av dem som snart skördar superbroccolin.
– I slutet av nästa vecka kommer vi att skörda de första. Någon av de andra har börjat skörda så jag tror att den redan finns i en del butiker, säger han.
Nöjd med beskedet
Han är nöjd med beskedet om broccolin och hoppas på genomslag:
– Man letar nya produkter hela tiden för att få ekonomi i det. Det kräver ju konsumenterna också, du vill gärna ha något nytt och exotiskt.