Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Sportiga barn = smarta barn

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-21

Motion ger högre IQ och bättre minne – både hos barn och vuxna

Gais fotbollsskola tränar fotboll – och blir smartare på köpet.

Orolig att ditt barn har för många idrottsaktiviteter efter skolan?

Var inte det.

Nya studier visar att barn som motionerar ofta är betydligt intelligentare och har större hjärna jämfört med barn som inte tränar.

De nya studierna som är gjorda vid University of Illinois, USA, visar att viktiga delar av hjärnan hos de barn som är i bra form växer. De har det också lättare i skolan och är både smartare och har bättre minne jämfört med de skolkamrater som inte motionerar alls.

Det visade sig att de barn som var i fysiskt bra form presterade bättre i minnestest och hade 12 procent större hippocampus i hjärnan, ett område som bland annat är kritiskt för att lagra nya minnen, vår förmåga att orientera i rummet, vårt lokalsinne och förmåga att hitta till platser.

I studien deltog 49 barn i 9 till 10 års åldern. Samtliga barn undersöktes med magnetkamera och delade upp i grupper efter kondition.

Både barn och vuxna påverkas

Samma effekt har tidigare visat sig hos äldre som är fysiskt aktiva, men också i en studie på 18-åriga svenska män.

– När vi studerade 18-åriga män såg vi att den fysiska konditionen var kopplad till IQ och logiskt tänkande och man vet sedan tidigare att fysisk aktivitet tycks påverka olika delar av hjärnan, som till exempel hippocampus, säger Maria Åberg, läkare vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet.

”Väldigt intressant”

– Den nya studien på barn är trots att den är liten, väldigt intressant eftersom det är första gången man studerat barn på det här sättet, vilket ju är en etisk fråga med tanke på strålningen från magnetkameran, menar Maria Åberg.

Hon förbereder nu en ny studie för att se vilken påverkan konditionen i tonåren har på psykiska sjukdomar längre fram.

– Motion har visat sig ha betydligt fler positiva effekter är bara de fysiska, säger Maria Åberg.

Förbättra förutsättningarna

Forskarna vid University of Illinois tror nu att man genom att uppmuntra barn att motionera från väldigt ung ålder kan hjälpa dem att bli bättre i skolan senare i livet.

– Vi vet av erfarenhet att miljöfaktorer och sociala faktorer påverkar hjärnans utveckling och om du får usla gener från dina föräldrar kan du inte fixa det och det är heller inte lätt att göra någonting åt sin ekonomiska status. Däremot kan du genom att motionera mer öka dina egna förutsättningar, säger professor Art Kramer som ledde studien som nyligen publicerats i den medicinska tidskriften Brain Research.