Gothdansen släpper ut dina mörka känslor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-10

Den gothiska magdansen tar fram bitchen i dig

I gothisk magdans är det mer krigarmentaliteten som skall fram än i traditionell magdans. Det handlar om anfall och försvar, att kunna parera och posera.

Efter att i flera år ha dansat traditionell magdans ville Callisto Utriainen få in tyngd och mörker i sin dans. Hon fann det och utvecklade dansformen till sin alldeles egen – gothisk magdans.

"Magdansen kräver ganska mycket styrka och kraft och det är viktigt med bra kroppskontroll och koordination", säger Callisto.

I gothisk magdans är det uttrycket som är det viktigaste. Och när Callisto pratar om dansen märks det att hon brinner för detta. Det bästa, säger hon, är när man ser tjejer som bryter igenom sitt skal och vågar ta fram sina mörka känslor och tankar och vågar ta plats på ett helt nytt sätt.

När man dansar gothisk magdans uttrycker man sina känslor – alla känslor. Hat, mod, styrka, förgörelselusta, kärlek, kyla, ja, vad du än får fram.

– Det är fortfarande magdans men man lägger på ett mörkt filter som man uttrycker med kläder, smink, mimik, musik och gester. När man tar fram och bejakar det mörka inom sig så blir det inte så laddat och fult längre, man kan vända det till något positivt i stället, säger Callisto.

Ta fram bitchen

Callisto har kurser på Vuxenskolan i Göteborg och där lär sig kvinnor att ta fram det vackra, mörka i sig själva. De dansar till tung musik som får dem att släppa hämningarna och ge uttryck för sina innersta känslor. De lär sig sträcka på kroppen och se sig själv i ögonen och vara den som dikterar villkoren.

Callisto lär ut teknik men låter deltagarna ofta improvisera och hitta sitt eget uttryck. De får ta fram bitchen i sig – på ett positivt sätt.

– Ja, det är tjejer som är trötta på att vara ulliga och gulliga och inte vill passa in i den traditionella söta kvinnorollen. De handlar om att behaga sig själv och inte männen. Man är ett subjekt snarare än ett objekt.

Förändrade livet

Men tro inte för den skull att det kommer tjejer till Callisto med svart eye-liner runt ögonen som är hatiska och ondskefulla.

Nej, det handlar om att utvecklas och att gå en kurs i hur man tar för sig och ger sig själv en klapp på axeln för att man är bra och stark. Jantelagen finns inte här utom möjligtvis som slagpåse innan man går in och dansar.

– Jag säger till dem att sträcka på sig och ”fake it til you make it”. För om du sträcker på dig och ser säker ut så blir du behandlad därefter. Även om du inte känner dig så från början så kommer det så småningom och det är det bästa som finns.

Inget fånigt viftande

För henne själv har dansen förändrat hela livet. När hon väl börjat så kunde hon inte sluta och nu har hon varit på festivaler i både England och USA. Hon har gått flera kurser med Morgana – en av förgrundsgestalterna i Europa inom dansen. Den största inspiratören och favoritläraren heter Ariellah, som i grunden är en klassiskt skolad balettdansös.

Nu uppträder Callisto och reser runt i hela Europa och visar och lär ut sin dans. Hon har också tagit det ett steg längre genom att ha med rekvisita som till exempel svärd, slöjor, sai, isisvingar och dolkar.

Kräver styrka

– Svärd används en del inom kampsport och jag läser på om vapnen och försöker använda de rätta teknikerna, säger hon.

I traditionell magdans så använder man också svärd men mest för att balansera på huvudet. I gothisk magdans är det mer krigarmentaliteten som ska fram. Det handlar om anfall och försvar, att kunna parera och posera.

– Det kräver ganska mycket styrka och kraft om man ska kunna dansa ordentligt och det är viktigt med bra kroppskontroll och koordination, säger Callisto.

Kraftfulla steg

Hon brukar uppmana sina elever att träna upp styrkan i benen och i bålen. Vissa övningar kräver oerhörd styrka och kontroll. Och just därför är Callisto på väg att starta sitt nya projekt – en kurs som fått arbetsnamnet bellydance boot camp. För att få fram styrka och kraft att genomföra alla kraftfulla steg och rörelser som finns inom magdansen. I framtiden ligger också flera resor ut i Europa och USA med workshops och uppträdande.

– Dansen är mitt liv, det är min passion. Det finns inget så bra som när någon tackar mig för att jag lärt dem att våga mer genom dansen. Det är så bra så det går nästan inte att beskriva, säger hon och ler.

Gothdansöser poppis på festivaler

Gothisk magdans är en blandning av orientalisk dans och gothkultur.

Stilen anammar det mörka, mystiska och rituella, som alltihop finns inom goth-kulturen. En sammanfogning av orientalisk dans och goth-kultur, enkelt beskrivet. Dansen som sådan har funnits i ungefär tio år och uppges ha rötterna i USA. Dock startade idén på olika håll i världen ungefär samtidigt. Utövarna blir alltfler, och i Tyskland, Danmark, Österrike, Finland, Spanien, Tjeckien, Ryssland och Polen finns efterfrågan på lärare i gothic fusion bellydance.

Fler och fler dansfestivaler vill ha med en goth-dansös i dag.

Tung takt blandas med österländskt

Musiken som räknas in under goth varierar beroende på vem man frågar.

Vanligt inom gothisk magdans är musik där västerländska tunga takter blandas med österländska.

Det som är goth för en är inte alltid det för andra, och särskilt de kommersiellt gångbara banden ses med viss skepsis i old school goth-kretsar.

Här är några band som Callisto rekommenderar:

Retrosic – tung industri metall.

Maduro – elektronica med lån från arabiska rytmer.

Die Form – kombinerar tung elektronisk musik med avancerad sång.

Apocalyptica – instrumental hårdrock på cello.

Hedningarna – finsk folkloremetall.

Qntal – tysk medeltidsinspirerad musik.

Jill Tracy – ”The fine art of poisoning”.

Rekvisita i gothisk dans

Ljus, dolk, svärd, sai (en treudd), slöja, käpp, isisvingar, solfjäder.

(Källa: www.gothicbellydance.se)