Så blir du effektiv på jobbet!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-12

Telefonen ringer, inboxen är smockfull och den där pappershögen på skrivbordet bara växer och växer. Känner du igen dig? Här är sex tips för att bli mer effektiv på jobbet!

Undvik möte på möte. Boka in tid för att lyssna av telefonsvararen, svara och ringa.

Rensa din inbox. Sortera mejlen i rubriker, till exempel ”att agera på i dag” och ”att besvara”. Då behöver du inte öppna ett brev och fundera över vad du ska göra med det mer än en gång.

Formulera syfte och mål med varje möte. Bestäm hur många som måste delta i mötet.

Ha ordning och reda bland dina saker och papper på skrivbordet. Då blir du fokuserad och kan arbeta mer effektivt.

Se över tre, fyra saker som ska ha hänt under veckan. Planera sedan in dem i kalendern.

Kontrollera vid veckans slut vad tiden i den gångna veckan gått till. Då lär du dig att uppskatta tid bättre och vet vad du hinner med under arbetsveckan.

Aftonbladet