Marknadsför dig själv!

Uppdaterad 2013-10-21 | Publicerad 2013-03-11

Hitta ditt varumärke! Hur vill du framstå och uppfattas?
Vad vill du att andra tänker 
när de hör ditt namn?
Vad vill du samman-
kopplas med?
Vad vill du förmedla?

En spikrak karriär är få förunnat. Men du kan komma längre genom att marknadsföra dig själv mer aktivt.

Wellness expert Mia Törnblom vet hur du säljer in dig själv.

Här är hennes bästa tips från nya boken ”Du säljer”.

En dammsugarförsäljare, med foten kvar i dörren, högljutt tjatandes i dörrspringan om hur bra just hans maskin är. Det är en vanlig bild av försäljare. Sälj går ut på att tjata hål i huvudet på folk, sälj går ut på att övertala, gärna med uttröttningsmetoden som främsta arbetsverktyg… eller?

Näe, med den utgångspunkten blir det svårt att sälja in sig själv, yrkesmässigt alltså. För hur ska det gå till?

Ska vi springa gatlopp mellan potentiella arbetsgivare, facebooka konstant om vår förträfflighet och tjata runt så mycket att någon till slut ger oss drömjobbet, kanske bara för att bli av med vårt tjat?

– Inte alls, säger Mia Törnblom, som menar att sälja är fint.

– De duktigaste säljarna pratar inte hål i huvudet på folk, där-emot är de bra på att lyssna.

Inget är gratis

Lätt för henne att säga, kanske du tänker nu. Allt är ju så enkelt för henne, hon behöver inte anstränga sig. Hon har sålt in sitt personliga varumärke så det bara stänker om det. Miss självkänsla liksom, hejhej, kolla på mig!

Men inget har kommit gratis, Mia Törnblom har medvetet gått emot en massa rädslor, utsatt sig för nya situationer trots att hon känt sig osäker. Och innan boken kom på tal tyckte hon att uttrycket ”personligt varumärke” lät tillgjort och taktiskt.

– Men när jag satte mig in i vad varumärkesbyggande innebär insåg jag att det är det jag hållit på med, även om jag inte varit fullt medveten om det.

– Vi lever i en tid där det inte längre räcker med att vara kunnig. Om ingen vet att vi finns kommer de inte att anställa eller anlita oss, det förstod jag klokt nog och därför har jag medvetet lagt tid på att bygga relationer och skapa förtroende, säger Mia.

Tro på dig själv

I boken beskriver hon att hon varit noga med vilket intryck hon vill göra och att det intrycket ska vara sant och kopplat till hennes egen värdegrund.

– Det har hjälpt mig massor. Vad är viktigt? Vad är syftet? För vem och vad? Såna frågor ställer jag mig alltid innan jag sätter i gång med något. Det har gjort att jag har kunnat leda mig själv väldigt bra.

Vårt personliga varumärke är summan av de sammanlagda handlingar vi gör, men det är också bilden som andra har av oss.

– Arbetet med att få andra att få just den bilden, det är detsamma som personligt varumärkesbyggande, menar Mia.

Vi bygger vårt varumärke på vår egen personlighet. Vi ska inte härma någon annans sätt att nå ut tycker Mia.

– Det får aldrig bli teater, säger hon.

– Det handlar om att tro på dig själv, inte på den du tror att du borde vara just här just nu. 

Mia Sahl

Följ ämnen i artikeln