Ögonen styr dina inköp – inte hjärnan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-13

Så luras du i matbutiken

Brukar du också bestämma vad du ska laga till middag först när du går omkring i matbutiken?

Du är inte ensam.

Men visste du att butikerna lurar dina sinnen för att få dig att köpa mer?

Dietistens viktigaste råd är att alltid ha en inköpslista för att inte lockas till impulsköp och onyttiga val.

Det har kanske varit en stressad dag på jobbet och du vet att du inte har något hemma i kylskåpet. I stället springer du in i matbutiken på väg hem i hopp om att hitta något som ska inspirera.

Känner du igen dig?

Ofta har vi inte bestämt vad vi ska servera till middag innan vi går och handlar mat. Det märkliga är att vi sällan handlar det vi faktiskt vill ha, utan styrs i stället av impulser som vi får i affären.

Besluten tas i affären

– Hela två tredjedelar av de beslut som vi gör, sker i butiken. När man inte vet vad man ska köpa innan lockas man lätt till impulsköp, säger Maria Nygårds, dietist hos Viktklubb.se.

Hon menar att många konsumenter tycker att det är svårt att välja bland alla produkter som finns i hyllorna. Det blir lätt det gamla vanliga. Därför satsar butiker och produktföretag på tilltalande exponeringar och dofter som ett sätt att fånga vår uppmärksamhet och få oss att köpa något nytt och spännande.

Dessa påverkar oss att köpa produkter som vi inte hade planerat att handla från början.

Ögonen styr våra val

– Det gör att vi väljer det vi springer på. Ögonen styr våra val mer än vad hjärnan säger åt oss att vi borde välja, säger Maria Nygårds.

Våra fem sinnen smak, doft, hörsel, känsel och syn är oerhört effektivt när det kommer till köplust.

– Därför använder sig butiker just av dessa för att locka oss som konsumenter till impulsköp, säger Maria Nygårds, dietist och hälsoshopper.

Provsmakning och nybakat

Tänk bara på när det luktar nybakat bröd när vi kommer in i butiken. Provsmakning är ett annat exempel för att få kunder att välja en vara som de annars inte skulle ha sett i hyllan. Likaså speciella exponeringar, som stora högar som ger känslan av extrapris.

– Det är ett oerfört effektivit sätt att locka kunder att köpa något som de inte hade tänkt köpa, säger Maria Nygårds.

Butiken blir därför den plats där du som konsument har störst möjlighet att ändra dina matvanor menar hon.

– Eftersom det är vad du handlar i butiken som sedan finns hemma kanske begreppet ”Du är vad du äter ” skulle passa bättre med ”Du är vad du handlar”, säger hon.