Experten: Förbjud inte skärmtid – begränsa
Så säger professorn i psykologi om barnens skärmtid
Uppdaterad 2019-03-28 | Publicerad 2019-01-28
Mobiltelefoner, datorer, surfplattor och tv.
Hur mycket tid är egentligen lämpligt att våra barn spenderar vid skärmar?
Vi frågade Mikael Heimann, professor emeritus i psykologi vid Linköpings universitet som forskar om att växa upp i en digital värld.
Mikael Heimann, professor emeritus i psykologi vid Linköpings universitet har de senaste åren forskat om att växa upp i en digital värld. Tillsammans med sina kollegor följer han 100 familjer med spädbarn under två år för att se hur mobiltelefoner, surfplattor och andra skärmar påverkar barnen och deras inlärning.
– Det finns väldigt lite forskning på skärmar och deras påverkan och det är inte så konstigt eftersom utvecklingen gått i ett rasande tempo och forskningen inte riktigt hänger med. Att göra en ordentlig studie tar några år och då har ofta förutsättningarna ändrats, säger han.
Men hur farligt är det egentligen att låta sitt spädbarn eller lilla barn sitta och titta på en skärm?
– Det finns ingen forskning som stödjer att det enbart är farligt men ingen kan heller säga att det är helt ofarligt. Det man istället kan fokusera på handlar snarare om varför ditt barn sitter med en skärm. Om din tvååring sitter med en skärm för att du inte orkar underhålla hen eller för att barnet intresserar sig för skärmen för att den är spännande är två helt olika saker, säger Mikael Heimann.
Men hur mycket tid är ok att sitta med en skärm?
– Skärmen får aldrig ersätta lek eller samspel. Jag tycker man bör begränsa skärmtiden, men hur mycket beror på hur barnet är och hur gammal barnet är.
Finns det något som tyder på att mycket tid med en skärm skulle vara skadligt?
– Det finns en misstanke om att det finns en ökad benägenhet för närsynthet om man spenderar mycket tid vid en skärm. Man vet också att sömnen kan störas om man håller på med skärmar precis innan man sover eller om man har många digitala skärmar i sitt sovrum eftersom ljuset stör sömnen.
Nästan hälften hade använt mobiltelefon
I Mikael Heimanns forskningsstudie deltar barn som är nio månader gamla och deras familjer för att se hur de använder digitala medier, smarta telefoner, läsplattor och tv-apparater. Man tittar även på vilka värderingar familjerna har kring skärmtittande.
Första delresultatet från tvåårsstudien, med Linköpingsfamiljerna och deras niomånaders bebisar, presenteras hösten 2018. I studien visade det sig att runt hälften av alla barnen, 46 procent, hade använt en mobiltelefon och drygt 56 procent hade tittat på tv minst en gång de senaste två veckorna. Detta när barnen var nio månader gamla.
– Det är inte så konstigt. Vi vuxna använder våra mobiltelefoner väldigt mycket så det är inte så förvånande att barnen blir intresserade. Jag tycker inte att man ska vara orolig över att barnet tittar på en skärm – det är mängden skärmtid och innehållet som är avgörande. En sak man ska komma ihåg är att det alltid finns en oro när ny teknik kommer. Det var samma sak när tv, video och dataspel kom, säger Heimann.
Hur ska man tänka när det gäller innehåll? Finns det innehåll som är bättre eller sämre?
– Ja det finns det såklart beroende på hur gammalt barnet är. Man får anpassa innehållet efter åldern på barnet. Framförallt bör man inte låta barnen själva titta på innehåll som inte är anpassade efter deras ålder, säger han och fortsätter:
– Det finns många program och mycket innehåll som kan lära barnen med sin inlärning. Men det bör aldrig vara huvudkällan för inlärning för små barn. Jag vet att barn med autism lärt sig att läsa och förstå siffror med hjälp av en padda, så skärmar kan vara bra hjälpmedel även för barn med funktionshinder. Det viktiga är att föräldrarna har en central roll i se till att anpassa vad barn gör och ser på skärmarna.
Sommaren 2020 kommer Mikael Heimanns första sammanställning av den stora studien att presenteras.
Vill du få ännu fler artiklar och erbjudanden från Aftonbladet Family? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar, poddar och mycket mer!
Expertens bästa tips och råd:
- Begränsa skärmtiden men förbjud inte.
- Reflektera över hur du själv använder digitala medier. Barn imiterar sin omgivning.
- Låt inte skärmtid ersätta annan lek och se till att det finns tid för den verkliga världen.
- Tidigare psykologiforskning visar att små barns inlärning från skärm fungerar men tar längre tid, vilket beror på att skärmar, liksom böcker, är tvådimensionella och vår verklighet är tredimensionell. Hjärnan måste alltså göra en överföring mellan de två olika dimensionerna. I den transformationen finns en överföringströghet (transfer deficit) hos barn, en tröghet som kan kompenseras av att en förälder förklarar för barnet vad som händer på skärmen. Överföringströgheten gäller även vuxna, men genom livet lär man sig att avkoda det tvådimensionella allt snabbare.
- Lär känna ditt barn, dess personlighet och styr skärmtittandet därefter. När det handlar om äldre barn kan man begränsa genom att se till att barnet först använder tid till lek, läxor och övrigt.
- Skärmar är inte farliga men ska inte vara huvudkällan för inlärning tidigt i livet.
Prenumerera på Familys nyhetsbrev
Vill du få ännu fler artiklar och erbjudanden från Aftonbladet Family? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar, poddar och mycket mer!