Snart våldtar vi kvinnor i dataspelen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-14

Varför finns det inga dataspel i handeln, som går ut på att våldta så många kvinnor som möjligt i en spännade och mörk stadsmiljö? Ämnet tycks vara tabu bland dataspelstillverkare. Inga affärer på stan skulle sälja sådana spel, även om de tillverkades. Föräldrar skulle bli upprörda och ropa på förbud. Inköpschefer skulle bojkotta dem.

Men spelen som går ut på att döda människor säljs överallt där dataspel säljs. Spelen heter till exempel ”Counter Strike”, ”Mafia” eller ”Max Payne”. De handlar inte om att skjuta på läskiga rymdmonster med huggtänder och långa tentakler.

Nej, man mördar människor som skriker, blodet sprutar, de blir skadade på olika sätt, men efter tillräckligt många skott är de döda, med massakrerade ansikten och sönderslitna kroppar.

En del spel går ut på att mörda så många poliser som möjligt. Andra handlar om att mörda maffiaskurkar. Men de är människor, inte rymdmonster.

Reagerar någon på detta?

Nej, knappast. En och annan höjer rösten mot detta i debatten, men vanliga normala människor accepterar detta utan att blinka. Vanliga normala butiks-chefer köper in detta och säljer i sina butiker, men skulle aldrig drömma om tanken att köpa in dataspel som går ut på att våldta kvinnor. Vanliga normala föräldrar accepterar att deras barn spelar dessa spel på kvällarna, men skulle aldrig släppa ett våldtäktsspel över tröskeln.

Varför är det så? Egentligen borde det väl vara tvärtom: I den verkliga världen är straffet för våldtäkt betydligt mildare än straffet för mord. Våldtäkt är visserligen belagt med fängelsestraff, men den juridiska straffskalan anser att ett brott där man berövar en annan människa livet är värre.

Man kan i och för sig ifrågasätta denna straffskillnad, men det är så det ser ut i den verkliga världen. Moralen vad gäller dataspel borde således vara den omvända. Om vi accepterar dataspel som går ut på att döda, borde vi tveklöst acceptera dataspel som går ut på att våldta. Men det gör vi inte.

Vad kan vi då dra för lärdom av detta irrationella förhållningssätt? Att det borde lanseras dataspel som handlar om våldtäkt? Naturligtvis inte. Vi borde däremot inse att den allmänna acceptansen av dagens våldsamma dataspel inte har någon rationell grund över huvud taget. Det handlar bara om avtrubbning.

Vi måste få upp ögonen för att dagens film- och medieutbud har gjort de flesta av oss otäckt avtrubbade och okänsliga för våld, dödande och mord. Denna avtrubbning överför föräldrar glatt och omedvetet till sina barn! Det är dags att dra gränsen, det är dags för svenska spelbutiker att sätta upp etiska normer för vad de säljer. Normer som inte styrs av vår egen avtrubbning, utan av grundläggande normer och grundläggande människosyn. Annars har vi snart våldtäktspelen här också – det är bara en tidsfråga.

Christer Sturmark (författare samhällsdebattör riskkapitalist och entreprenör)