Dela inte upp eleverna i ’normala’ och ’onormala’

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2011-06-23

Replik: Bokstavsbarn

Precis som Malene Larssen och Sophie Ekman skriver kan skolgången vara en pina för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Vi på Riksförbundet Attention delar deras problembeskrivning, men inte deras förslag till lösning, specialklasser.

NPF yttrar sig på väldigt olika sätt. Vissa har en lindrig variant, vissa kan med hjälp av mediciner bli av med de flesta av sina symptom.

Vissa elever har flera diagnoser. Ska dessa barn gå i samma klass eller ska även dessa delas upp i mindre grupper? Och räknar debattörerna med att dessa barn har samma problem i alla ämnen? En elev med missbrukande föräldrar kan ha samma koncentrationsbesvär som en annan elev, men av helt andra skäl.
 

Ska skolan skapa särskilda klasser även för dem? Skolan har en stor utmaning i att möta alla barn, med deras individuella behov och problem.

Vi tror att ökad kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder kan bidra till att alla elever får den rätt till utbildning som de enligt barnrättskonventionen ska ha.

Däremot tror vi inte på en skola där eleverna delas upp i klasser beroende på om de kvalar in till en ”normal” klass eller ej.

Vi kommer fortsätta arbeta för att det är skolan som ska anpassa sig, inte barnen.

Anki Sandberg

Ordförande

Riksförbundet Attention