Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Hur mycket sanning ligger bakom om mutor i Jas-affären?

Granska de andra flygplanstillverkarna också, SVT

Hur mycket sanning ligger bakom journalisternas försök avslöja mutor i Jas-affären?

Tv-programmen kring mutskandalen har ännu inte bevisat något annat än tomma ord och rykten. Ligger det mygel och rackarspel bakom journalisternas försök mutanklaga Saab? Amerikanska Lockheed Martin har nämligen just i dagarna fått flera länder, bland andra Norge och Danmark, att skriva på ett gigantiskt dyrt produktionsavtal kring sitt eget mångmiljardprojekt Joint strike fighter (JSF). Varför sammanföll tv-programmet så exakt i tiden med detta avtal?

Nu har de presumtiva köparländerna ändå skrivit på produktionsavtalet med LM för gigantiska summor så vi får väl tacka journalisterna för att Sverige inte fick möjligheten sälja Jas 39 Gripen till åtminstone Norge och Danmark, fast de fått ett suveränt erbjudande från Saab.

Tänka sig vilken seger för alla Jas-motståndare och en tv-ledning som varit ute för att skapa sensation för tittarna i ”Uppdrag granskning”. Till varje pris skulle Saab krossas.

Varför genomförde Jas-journalister i motsvarande grad ingen undersökning hos flygindustrierna Lockheed Martin, Dassault eller Boeing?

En enda JSF kostar långt mer än dubbelt så mycket som Jas 39 Gripen. Det vore oerhört korkat om till exempel Norge och Danmark lurats att köpa ett så oprövat kort som JSF. De amerikanska flygplanen stiger i pris varenda dag. Dessutom har det amerikanska flygplanet inte mycket bättre kapacitet och lider av allvarliga viktproblem.

Jas 39 Gripen kommer år 2010 att få en kapacitet motsvarande det amerikanska flygplanets och har då också en liknande revolutionerande radar som den amerikanska bjässen.

Många som arbetat kring svenskt jaktflyg vet av erfarenhet att det inte finns bättre teknologiskt utvecklade stridsflygplan i världen än det Saab har producerat. Det vet också andra utländska flygindustrier som kan betala vad som helst för att krossa den svenska flygindustrin och konkurrenten.

Man får verkligen hoppas att den politiska viljan finns i Sverige att skapa förutsättningar hålla Gripen modern långt fram i tiden i stället för att hota skrota det eller låta det bli ett veteranflygplan.