Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Bättre att mötas öga mot öga

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-28

Tänk så det blev med Försäkringskassan! Den är en av Sveriges största statliga myndigheter. Toppstyrd, centraliserad och rationell utmärker myndighetens själ. Kunderna får ringa till en telefonsvarare och knappa sig fram. Den styrs av generella regler som gäller för alla. Tjänstemännen premieras om de sköter sina administrativa sysslor och följer regelsystemet och rapporterar till chefen som alltid vet bäst.

De människor som är beroende av kassan för sin existens är bräckliga. De är liksom inga, de lever ju på bidrag och måste inrätta sig i systemet. Anpassa sig efter regler som många gånger inte alls stämmer med deras vardag och verklighet. De måste bocka och buga och visa tacksamhet för att inte reta någon byråkrat. Hamna i byråkratins kyla är inte så kul.

Många människor klagar. Försäkringskassan är JO-anmäld många gånger. Det handlar om allt från orimliga handläggningstider och andra missförstånd som orsakar stora problem för den drabbade människan.

Det har blivit bättre säger Curt Malmborg som är chefen som vet bäst. Har det frågar jag? Var det inte bättre när försäkringskassans handläggare fanns där människorna är och mötte dem öga mot öga och kunde prata med dem och förstå deras situation?

Lotta Gröning

Följ ämnen i artikeln