Centern ljuger om flygstoppet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-20

(MP) går till motattack: Vi vill inte förbjuda inrikesflyg – vi vill göra det onödigt

Centerpartiet framstår som allt mer desperat inför höstens val. I en artikel på Aftonbladet Debatt (16/4) har de nu också börjat sprida lögner om Miljöpartiets politik. Det är att gå över gränsen vad gäller politisk hederlighet.

Grundtesen i artikeln, som handlar om problemen med vulkanaskan, är att Miljöpartiet skulle vilja förbjuda flygtrafik. Detta ägnas sedan artikeln åt att argumentera emot.

Problemet för Centerpartiet är bara att detta påstående inte är sant. Miljöpartiet vill inte förbjuda flyg söder om Sundsvall. Vi vill göra det onödigt.

Miljöpartiet vill satsa på höghastighetståg mellan de tre största städerna i Sverige samt huvudstäderna i våra grannländer Norge och Danmark. Med dessa tåg kommer restiden ner till två timmar sträckan Stockholm–Göteborg och tre timmar Stockholm–Malmö. Kombinerat med rätt prissättning är vår övertygelse att detta kommer att göra inrikesflyg onödigt söder om Sundsvall.

Därutöver driver Europeiska Gröna Partiet, där Miljöpartiet är medlem, att samtliga EU:s huvudstäder ska knytas samman med ett nät av höghastighetsbanor.

Om Miljöpartiets och de Grönas vision för spårtrafiken varit verklighet idag hade problemen med de uteblivna flygningarna varit betydligt mindre. Samhället hade inte bara varit mer miljöanpassat. Det hade även varit mindre sårbart.

Centerpartisterna tycks tvärtom mena att det är helt okej att flyget inte betalar sina miljökostnader. Det betyder att vi alla tar kostnaderna för miljöförstöringen, medan flygresenärerna subventioneras med lägre priser. Det är en av orsakerna till att det i dag ofta är billigare att ta flyget än tåget.

Vi i Miljöpartiet är övertygade om att det är en ödesfråga för landsbygden att vi gör oss kvitt beroendet av bensin och diesel. Det farligaste vi kan göra i dagsläget är att krampaktigt hålla fast vid bensinen som drivmedel genom att trycka ner priserna

Risken för en oljeprischock i världen de närmaste åren är uppenbar. Om vulkanaskan ställer till problem så är det bara en försmak på de problem vi skulle uppleva ifall oljepriserna når uppemot 200 dollar fatet.

För att fasa ut bensin och diesel snabbt behövs en konverteringspremie för att byta bränsle i bilarna, förmåner för miljöbilar, fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel, en kraftfull satsning på biogas, andra biobränslen och elbilar i kombination med höjda klimatskatter på bensin. Då får vi en snabb omställning av bilparken och går stärkta in i en framtid med höga oljepriser.

Om Centerpartiet är mån om att hela Sverige ska leva så bör ni ta till er tankarna om höghastighetsbanor. I ett stort glesbefolkat land som Sverige, där många är beroende av långa transporter för att klara vardagen, så behövs snabba tågförbindelser för att kunna konkurrera med länder på kontinenten.

Medan Centern i sin iver att värna bilismen driver på för att höja hastighetsgränsen på motorvägarna till 120 km/h driver Miljöpartiet att vi ska kunna åka i 250 km/h med tåg.

Sen är det väl upp till väljarna att bedöma vilket alternativ de tycker känns mest framtidsinriktat.

Per Bolund,
energipolitisk talesperson (MP)