Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Osmaklig bild från branden

Bilden visar inte den innebrända pojken utan en rökdykare, vilket också framgick av bildtexten.

Hur i h-vete kan ni sätta in en så osmaklig bild på pojken som har omkommit i branden? Har ni inga känslor för föräldrarna, eller släktingar? Ni är tamefan inte kloka. Ni kan ta tidningsjäveln och dra åt h-vete. Ni skall skämmas. Att det blir mäniskor som blir hatiska mot tidningar är då inte konstigt.

Svar: Ibland kan man också som redaktör bli förbannad på läsare som inte läser vad som står innan de skickar otrevliga brev.

Vi har INTE publicerat någon bild på den innebrända sjuåringen.Den skugga som syns i eldhavet visar en rökdykare som jobbar inne i det brinnande huset. Detta står också tydligt angivet i bildtexten.

Jag är en trogen läsare och köpte som vanligt Aftonbladet i dag, fast jag måste säga att det tog emot? På löpet, där jag antar att de viktigaste nyheterna under föregående dygn ska visas, står det med jättebokstäver att jag äntligen ska få reda på om ”unga kvinnors hemliga sexliv”.

Har ni fortfarande inte fattat att de som vill läsa om dylikt kan plocka sin lektyr från andra hyllor, lite högre upp? Eller har jag fel? Säljer dessa artiklar så bra att det är värt att sälja er trovärdighet som ”nyhets”-förmedlare? Tycker verkligen inte ni själva, högutbildade och förhoppningsvis kreativa journalister, att sånt här är? pinsamt? Som läsare känner jag mig helt uppriktigt sagt förolämpad!

För första gången på många år tänkte jag köpa Expressen i stället, men avstod tack vare att deras löp var ännu värre. De hade satsat på att upplysa Sverige om Linda Rosings senaste plastikoperation. Kanske missade ni det scoopet??

Jag tror säkert att ert jobb är en delikat balansgång mellan kvalitet och lönsamhet men snälla, starta en ny tidning för oss tråkmånsar som vill ha hög kvalitet på det vi köper och läser. Då har ni er första stamkund här.

Svar: Till skillnad från din morgontidning är Aftonbladet lösnummerförsåld. Det betyder att vi varje dag måste locka dig och alla andra att stanna till vid macken eller Ica och köpa kvällstidningen. Då är löpsedeln ett viktigt säljinstrument. Inte i första hand för att alltid berätta det viktigaste som hänt i världen utan mer som en kommersiell signal för att locka till köp.

Jag har full förståelse för att just du inte tycker om att budskapet då och då handlar om sex, men som du förstår så skulle vi inte använda detta ämne på löpsedeln om det sänkte vår försäljning.

Jag har genom åren gjort tusentals löpsedlar på Aftonbladet. En av de viktigaste gjorde jag när det äntligen blev fred i Bosnien. Den löpsedeln genererade årets absolut sämsta försäljning. Så ser verkligheten ut för oss kvällstidningsmurvlar som, precis som du själv skriver, ska balansera mellan kvalitet och lönsamhet.