Stoppa privatiseringen av statliga Bilprovningen
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2012-01-20
Socialdemokraterna: Moderaterna gör ytterligare en ideologisk utförsäljning
Den moderatledda regeringen har nu gett Bilprovningen i uppdrag att sälja ut två tredjedelar av det rikstäckande nätet av besiktningsstationer. Hela Bilprovningen kan säljas år 2015. Vi socialdemokrater ser flera allvarliga problem och frågetecken kring utförsäljningen, både när det gäller nyttan för bilägarna, samhället och för de offentliga finanserna.
Bilprovningens verksamhet handlar om myndighetsutövning rörande trafiksäkerhet och miljö. Att lägga ut detta på privata aktörer är långt ifrån riskfritt. Kontrollen av bilars bromsar, däck, hjulupphängningar och belysning är mycket viktig om vi vill värna målet om Nollvisionen i trafiksäkerhetsarbetet. För att förbättra luftkvaliteten och folkhälsan i våra städer måste bilarnas avgasrening kontrolleras mycket noggrant.
Den första konkurrensutsättningen av Bilprovningen blev ingen succé. Få nya privatdrivna besiktningsstationer har öppnats. Inför konkurrensutsättningen drog Bilprovningen ner på resurserna eftersom marknadsläget var oklart, vilket ledde till ökade köer. Trots detta vill nu den moderatledda regeringen fortsätta jobbet i experimentverkstaden med en utförsäljning av Bilprovningen.
Utförsäljningen kan leda till högre besiktningspriser för bilägarna.
I Finland avreglerades bilprovningen för tiotalet år sedan. Två aktörer, ägda av riskkapitalbolag, har tillsammans 80 procent av marknaden och priserna för en besiktning har stigit efter avregleringen. I vissa delar av Finland kan en besiktning kosta omkring 550 kronor. I Sverige kostar en besiktning hos Bilprovningen 320 kronor. De få privata aktörerna i Sverige har redan startat med priser som ofta ligger något högre än Bilprovningens egna priser.
Det är stor risk att utförsäljningen kan leda till privata monopol. I fyra av Sveriges län, Jämtland, Dalarna, Kalmar och Blekinge finns det ingen kommun där Bilprovningen har fler än en besiktningsstation. Med regeringens utförsäljningsplaner är risken överhängande att bilägare i dessa län får ökade kostnader för sin kontrollbesiktning om den lokala Bilprovningen ersätts med en privat anläggning.
Utförsäljningen väcker också frågor om Bilprovningens anläggningar kommer att slumpas bort till reapriser. Tidigare har Moderaterna inte varit främmande för att sälja ut offentliga tillgångar för långt under marknadspriset. Det senaste exemplet är vårdcentralen Serafen i Stockholm som slumpades bort till några läkare för 700 000 kronor. Fyra år senare kunde läkarna enligt uppgift sälja vidare vårdcentralen för 20 miljoner kronor.
Offentlig verksamhet ska vara serviceinriktad, kostnadseffektiv och rättssäker. I dag fungerar Bilprovningen många gånger bra. Det är även ett företag som kan utvecklas med en stabil ekonomi och verksamhet utan att skattepengar behöver tillföras. Företaget kan vara lönsamt för staten och ge en viss avkastning på det insatta kapitalet. Men Moderaterna vill genomföra ytterligare en ideologisk utförsäljning i stället för att se till bilägarnas bästa.
Det är betydligt bättre att utveckla den befintliga Bilprovningen, än att genom en utförsäljning skapa privata monopol och högre besiktningspriser för bilägarna.
Anders Ygeman
Lars Johansson
Leif Pettersson