Alliansen bryter vallöfte – smyghöjer dieselskatt

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-29

Sven-Erik Österberg (S): När vi föreslog höjning rasade borgerliga mot ”skattechock”

Nu vid årsskiftet påbörjar den borgerliga regeringen en höjning av dieselskatten med 50 öre för landets bilister. Det talar borgarna väldigt tyst om. I valrörelsen lovade Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson att inte höja skatten på bensin och diesel. Det var ett mycket tydligt vallöfte som regeringsföreträdarna betonade skulle gälla hela mandatperioden år 2010 till 2014.

När Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslog en måttlig höjd koldioxidsskatt utmålades detta förslag av de borgerliga företrädarna som en ”skattechock”.

Jag trodde att ett tydligt löfte från Reinfeldt och Olofsson skulle betyda något. Men nu bryter de sitt vallöfte. Men vågar inte stå för det. Alla bilägare som kör på diesel – och de blir allt fler – kommer från och med den 1 januari 2011 få höjda transportkostnader genom att dieselskatten höjs med 25 öre (inklusive moms). Året därpå tänker den borgerliga regeringen höja skatten med ytterligare 25 öre. Totalt ska alltså dieselskatten höjas med 50 öre. Detta är utöver den årliga indexeringen av koldioxidsskatten.

Det står nu klart att regeringen tänker upprepa sitt löftesbrott från valrörelsen 2006. Den gången lovade de borgerliga partierna sänkt bensinskatt men istället höjdes skatten.

Men bensin och dieselskattehöjningarna är bara några av de svek som nu sker mot Sveriges bilister.

I början av förra mandatperioden höjde regeringen kostnaderna för trafikförsäkringen med cirka 700 kronor om året för en vanlig bil. Det hade inget med utsläppen att göra. Alla som har bil får betala oberoende av hur mycket de kör och släpper ut.

Sen kom avregleringen av bilprovningen som riskerar ökade kostnader med ytterligare några hundralappar. Varför ska bilisterna tvingas betala för borgerlig privatiseringsiver?

Maud Olofsson planerade på fullaste allvar att hösten 2008 ersätta den svenska bilindustrin med tillverkning av vindmöllor. Ett bisarrt förslag som visar att Maud Olofsson inte förstår hur central fordonsindustrin är för Sveriges ekonomi.

Jag tycker att man ska vara rak och tydlig. I förra valrörelsen lovade de borgerliga partierna att bensinskatten inte skulle höjas. Det blev tvärtom. Nu har den borgerliga regeringen än en gång försökt föra svenska folket bakom ljuset. Någon måtta få det väl vara – även för Reinfeldt och Olofsson.

Sven-Erik Österberg
Gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen

Följ ämnen

Följ ämnen i artikeln