Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Glömt lösenordet? Betala med en selfie

Colourbox

Över hälften av alla människor glömmer varje vecka något lösenord. Nu kommer räddningen. Med MasterCards nya teknik kan du betala online med en selfie.

Vi glömmer förvånansvärt ofta våra lösenord. I en global undersökning genomförd av MasterCard säger hela 53 procent av de tillfrågade att de glömmer viktiga lösenord varje vecka. Som ett resultat av detta överger en tredjedel sina köp. Sett ur det perspektivet kan det vara en tröst att det snart kommer vara möjligt att bekräfta vår identitet med något vi aldrig glömmer – nämligen vårt ansikte.

 – I de flesta delar av världen använder du lösenord när du gör en digital transaktion. Det kan vara problematisk eftersom människor har svårt att komma ihåg dem, säger Ajay Bhalla, global chef för säkerhetslösningar för handeln på MasterCard.

Testas redan i USA och Nederländerna

Ansiktsigenkänning för att genomföra en transaktion var bara för några år sedan science fiction. Redan nu har MasterCard genomfört framgångsrika tester i USA och i Nederländerna där man identifierar sig med hjälp av sitt ansikte. Tjänsten kommer till en början att lanseras i USA, Kanada och Storbritannien och fler marknader kommer att tillkännages inom kort.

Säkerheten kommer också att höjas ytterligre när man använder biometri för att identifiera sig – en selfie går ju inte att gissa på samma sätt som våra rätt klena lösenord. (Två av världens vanligaste lösenord är ”password” och ”123456”.)

Högre säkerhet

För att hindra att bedragare bara håller upp ett foto måste man blinka under tiden man tar bilden.

Selfie-betalning ligger onekligen rätt i tiden, för aldrig har vi fotat så mycket som nu – men det är inte den enda biometriska lösning som MasterCard har kommit långt med. Annan biodata som kan ligga till grund för framtidens betalningsbekräftelse är pulsen, ögonen eller rösten.

För e-handeln kan selfie-betalningar innebära ökad omsättning, då konsumenter som glömt sitt lösenord är mer benägna att överge sitt köp på nätet, eller missar tidskänsliga köp som konsertbiljetter.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln