Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Skyddet kan rädda dig i julstressen

Handlar du på nätet?

I stort sett alla svarar i dag ja på den frågan.

Snart väntar julstress och reaklipp – och när allt ska hinnas med väljer många helst det enklaste och snabbaste betalsättet.

Men se upp – för snabbast är inte alltid säkrast.

Vad gör du till exempel om den vara du köpt är skadad eller defekt när den dyker upp?

Från Black Friday och fram till jul är perioden då näthandlandet slår i taket.

I Sverige finns det en rad olika betalalternativ att välja mellan vid nätköp, men en tydlig trend är att många i dag endast tänker på vad som är enklast och snabbast när de ska göra sitt köp.

Det som många inte funderar över är säkerheten – och vilket skydd de har om något skulle gå fel.

Få känner till skydd

Om du till exempel handlar med ett Visa-kort så ingår ett automatiskt ett köpskydd – något som många inte känner till.

Skulle den vara du köpt till exempel levereras med en skada eller annan defekt har du möjligheter att få pengarna tillbaka.

Först och främst är det bäst att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Löser det sig inte den vägen så kontakta så snart som möjligt din bank för att göra en reklamation av ditt kortköp. Villkoren hos olika banker kan dock skilja sig åt, så kolla vad som gäller hos just din bank.

Gäller mer än defekta varor

Det finns ingen övre gräns för värdet av varor som kan reklameras, och ditt köpskydd gäller vid köp på nätet såväl som i fysiska butiker. Du har samma trygghet med dig vid köp utanför Sveriges gränser.

Genom att använda ditt Visa-kort hanterar du alltså dina utgifter tryggt. Och utöver defekta eller skadade varor kan du även få pengarna tillbaka om tjänsten uteblir på grund av exempelvis konkurs eller fraktproblem.

EXTERN LÄNK:

Läs mer om köpskyddet och hur du skyddar dig online

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln