Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Annons

Heta nyheterna under stora elbilsmässan: ”Framtiden”

Mellan 7-9 februari anordnades den stora elbilsmässan EcarExpo på Friends Arena i Stockholm. För femte gången i ordningen samsades fordon, förare och framtidsvisioner under ett och samma tak.

– Det har varit jättebra, vi har haft fullt upp sedan de öppnade dörrarna, säger Mats Lemon, elbilsexpert på Mercedes-Benz.

Under mässan visades flera nyheter upp från olika tillverkare och på stora scenen bytte olika talare av varandra för att diskutera infrastruktur, laddning och andra aktuella frågor. Intresset för mässan var skyhögt, mycket till följd av det ökande intresset kring hållbarhetsfrågor och de nya skattereglerna som infördes vid årsskiftet. Och intresset märks också i försäljningen, mer än var tionde såld bil var laddbar 2019.

Mats Lemon på eCarExpo på Friends Arena i Stockholm.

Inom segmentet transportbilar fanns det flera spännande inslag, bland annat visade Mercedes-Benz upp sin nya eSprinter, en elektrisk variant av bolagets Sprinter, och skåpbilen eVito, som är den elektriska varianten av biltillverkarens transportbil Vito.

– Det har varit högt tempo under dagen. Många har varit nyfikna och kikat och känt på bilarna. Både eViton och nya eSprinten har lockat sin beskärda del av besökare, säger Mats Lemon, som är expert på elektriska transportbilar på Mercedes-Benz.

Hjälper dig maxa elförbrukningen på vägarna

Mercedes-Benz eVito kan köra upp till 150 kilometer på en laddning med en elmotor på 85

kilowatt (114 hästkrafter). Bilen laddas från 0 till 100 procent på omkring

sex timmar och har tre olika körprogram för att du ska kunna maximera din

elförbrukning ute på vägarna.

– Transportbilen eVito är en helt vanlig Vito men helt eldriven, det gör att den har flera fördelar, bland annat är eldrivna bilar billigare i längden och bidrar också till mindre utsläpp.

Han fortsätter:

– Under året hoppas vi allt fler överväger att gå över till elektriska alternativ när det kommer till val av eltransport. Vi ser redan nu ett ökat intresse och när eSprintern lanseras på de svenska vägarna hoppas vi på ännu ett lyft, säger Mats Lemon.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln