Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Annons

Så kan djurägare i isolering få veterinärhjälp – dygnet runt

Anne är en av många djurägare som nyligen fått hjälp av FirstVet under isolering.

Våra husdjur ses ofta som självklara familjemedlemmar av oss människor. Och i dessa oroliga tider blir vi än mer påminda om hur viktiga djuren är för oss.

Samtidigt finns en källa till oro även där – om jag är i karantän och mitt djur behöver veterinärvård, vad gör jag då?

Att träffa veterinären digitalt i stället för att ha ett fysiskt möte kan underlätta enormt mycket i vardagen. Det har blivit extra tydligt i coronakrisens spår, då den digitala veterinärtjänsten FirstVet har vuxit mer än 30 procent under pandemin.

Djurägare, inte minst de som tillhör riskgrupper, kan undvika den smittorisk som fysiska möten innebär. Dessutom bidrar den ökade videovården till att de djur som verkligen måste ha fysisk vård kan prioriteras på djursjukhusen.
– När vi remitterar djur för fysisk undersökning försöker vi avlasta de kliniker och djursjukhus som har högt tryck. Samtidigt hjälper vi till att fördela patienterna till de som i stället har flera lediga tider, säger Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet.

Hundägaren Birgitta fick all hjälp hon behövde – trots isolering

En som nyligen fått erfara fördelarna med videovård är Birgitta, som på grund av underliggande sjukdom tillhör en riskgrupp. Vanligtvis bor hon i Stockholms innerstad men för tillfället lever hon i isolering i sitt fritidshus i Nyköping, tillsammans med hunden Grant.

Hunden har tidigare haft hornhinneödem, och Birgitta var osäker på om den hade försvunnit eller fortfarande var kvar och därför var det aktuellt med ett återbesök.

Birgitta tillhör en riskgrupp och undviker därför sin vanliga veterinärmottagning.

På grund av smittorisken på hennes vanliga veterinärmottagning ringde därför Birgitta istället till FirstVet för att få hjälp med att kontrollera Grants öga. Genom ett videosamtal kunde en veterinär på FirstVet observera hundens öga och konstatera att problemet var kvar och behövde behandlas ytterligare. 

FirstVet skickade därför över journalen till Birgittas vanliga veterinär, som kunde skriva ut en ny kräm till ögat baserat på den tidigare sjukdomshistoriken. Via ett onlineapotek fick Birgitta därefter krämen levererad direkt hem till fritidshuset - utan att behöva utsätta sig själv eller andra för smittspridning. 

”Guld värt att deras hjälp ingår i försäkringen”

Som en följd av pandemin har FirstVet numera öppet dygnet runt. Det hade Anne i mellersta Skåne stor hjälp av när hon mitt i natten väcktes av att hennes hund Thelma blivit sjuk.
Att ta sig till en fysisk veterinär var uteslutet eftersom Anne själv hade förkylningssymtom och därför höll sig isolerad i hemmet.

I stället för att ta sig till en fysisk veterinär kontaktade hon FirstVet, och fick klockan 02.30 på natten rådgivning av en veterinär som förklarade hur Anne skulle agera för att hjälpa Thelma på bästa sätt.

Nu mår Thelma bra igen.

Dagen därpå var Thelma fortfarande lite påverkad men snart var hon en pigg och glad hund igen.
– Jag är väldigt imponerad av FirstVet. Deras proffsighet, deras generösa öppettider, särskilt i dessa tider då de är tillgängliga dygnet runt. Att deras hjälp dessutom ingår i försäkringen är guld värt, säger hon.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln