Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Därför skippar vi kontanterna

Förra året skedde för första gången fler digitala betalningar än kontanta. Det visar siffror från Euromonitor.

Och utvecklingen går i ett rasande tempo.

Här är bankärendena vi gör mest med våra telefoner.

Har du nyligen mötts av skylten ”Vi tar ej kontanter”? Inte så konstigt. Digitaliseringen gör att vi går med allt raskare steg mot ett kontantfritt samhället.

Ett tydligt tecken är att det under 2016 för första gången i historien skedde fler digitala betalningar än kontanta, enligt Euromonitor. Det visar även Digital Payment Study från Visa.

92 procent i milleniegenerationen

Enligt undersökningen som gjorts i 22 länder med över 40 000 deltagare visar att det skett en stor attitydförändring under de senaste tre åren. I Sverige uppger 86 procent att de använder en mobil enhet för betalningar och bankärenden. Det är högre än det europeiska genomsnittet på 77 procent.

Och i milleniegenerationen, alltså unga vuxna, talar siffrorna sitt tydliga språk. Hela 92 procent av de tillfrågade mellan 18 och 24 svarade att de gör sina bankärenden med hjälp av en mobiltelefon.

"Vardag för allt fler"

Visa är världens ledande betalkortsföretag och satsar ständigt på nya tekniker för att förbättra tryggheten i digitala betalningar.

– Fler och fler betalar och gör sina bankärenden digitalt och i realtid. Här och nu upplever vi verkligen en tid i ständig förändring, säger Christina Lind Sverigechef på Visa.

I takt med att e-handeln ökar har flera nya digitala betalningssätt fått stort genomslag. Det går numera att betala för varor och tjänster utan att behöva uppge sina kontokortsuppgifter, exempelvis genom Pay-tjänster. Och utvecklingen sker i ett rasande tempo, enligt Visa.

– Mobilt och e-handel har vi redan vant oss vid och teknologier som vi har talat om i flera år, som biometri, sakernas internet (Internet of Things), P2P och mobila betalningar blir mer och mer vardag för allt fler konsumenter, säger Christina Lind.

160 miljarder transationer

Bara i Visas nätverk Visanet görs över 160 miljarder transaktioner. Varje köp möjliggörs av ett världsomspännande nätverk med 16 300 finansiella partners.

Att skydda kundinformation och skydda känslig information från att hamna i fel händer är alltså av yttersta vikt. Tillsammans med sina partners arbetar Visa ständigt för att utveckla krypteringslösningar och tjänster som skyddar de 3,2 miljarder Visa-användarnas kunduppgifter.

Ett exempel är tokenisering som möjliggör Pay-tjänster. En token innebär att dina kontouppgifter aldrig exponeras för den som tar emot betalningen. Det anses vara ett av ett väldigt användbart verktyg i kampen mot bedrägerier och finansiell brottslighet på nätet.

EXTERN LÄNK

Läs mer om framtidens betalningssätt här

Om undersökningen Digital Payment Study:

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Populus på uppdrag av Visa under perioden juni - juli 2017. I undersökningen deltog 42 308 konsumenter i 22 europeiska länder: Österrike, Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Israel, Italien , Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Turkiet och Storbritannien. 2002 respondenter deltog i Sverige.

På varje marknad definieras minst 500 respondenter som användare av "Mobila money", det vill säga en person som använder en mobilenhet (smartphone, surfplatta eller bärbar) för bankärenden eller betalningar.

Det här är tredje gången undersökningen genomförs. Första gången var år 2015.

För mer information om Euromonitor, läs här.

Fallstudier, jämförelser, statistik, forskning och rekommendationer tillhandahålls som de är, och är endast avsedda för informationsändamål och bör inte åberopas för drift, marknadsföring, eller juridis-, teknisk- eller ekonomisk rådgivning. Visa Inc. ger ingen garanti eller uppgifter om fullständigheten eller noggrannheten i informationen i detta dokument, och tar heller inte något ansvar. Informationen häri är inte avsett för juridisk rådgivning eller investeringsråd, och läsare uppmanas att söka råd från kompetent yrkesman.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln