Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Annons

Guide: Så skapar du en framgångsrik firma

Många företag lägger ofta större summor på annonsering som inte ger tillräckligt många nya kunder.

Med tjänsteförmedling når du direkt kunderna när de behöver din hjälp som mest.

Men det krävs att du själv är aktiv för att få firman att växa – så här gör du för att lyckas!

För att komma i kontakt med nya kunder och kunna lämna offert eller förslag på mötestider så behöver du först och främst ett konto hos en tjänsteförmedlare, till exempel Sveriges största tjänsteförmedlare servicefinder.se.

Efter kontot är startat så får du personlig hjälp från rådgivare om hur du kommer igång på bästa sätt och vad du ska tänka på när du kontaktar nya kunder.

Bevakar uppdrag i ditt område

De största kategorierna hos ServiceFinder är oftast inom rot- och rut-branscherna, och jobbar ditt företag inom byggnation – och i synnerhet med badrumsrenovering i Norrköping – då ser offert-tjänsten till att det är de uppdragen du blir meddelad om.

– Det är enkelt. Ser du ett uppdrag som du är intresserad av så köper du enkelt kontaktuppgiften och kan då boka in ett möte eller offerera direkt, säger Aleksandar Goga, försäljningsdirektör på ServiceFinder.

Bra att tänka på är att flest jobb finns i de största städerna eller länen. Så det är inte alltid som tjänsteförmedling funkar i små orter där efterfrågan inte är tillräcklig. Vill företaget ha många nya kunder så är chansen störst inom rot- och rut-branscherna.

Få till mötet

Företagare som inte tar sig tid att lära sig hur man utnyttjar tjänsteförmedling på bästa sätt kommer ha svårare att lyckas få uppdrag. Och enligt tjänsteförmedlaren är det viktigt att man är seriös och kan sälja in sitt företag.

– De som lyckas överlägset bäst är de som är bra på att boka in möte, sälja in företaget med omdömen, seriösa offerter och goda referenser.

– Det är alltså viktigt att du tar dig tid att läsa på lite om offertprocessen och hur just ditt företag vinner nya uppdrag, säger Aleksandar Goga.

5 tips: Så kontaktar du kunder

1. Det är ofta bra att först ringa kunden för att få en personlig kontakt, om de inte specifikt skrivit att de vill ha kontakt på mail. Tänk på att ringa kunden under den tid som de sagt att de vill bli kontaktade.

2. Efter samtalet är det bra att följa upp med mötesbekräftelse eller information/offert via mail.

3. Tänk på att inte ringa/maila kunden för många gånger. Om kunden upplever dig som påstridig så kanske de väljer bort dig från jobbet.

4. Om många kunder inte svarar på dina mail behöver du kanske ändra innehållet eller prissättning och erbjudande. Prova olika saker för att få kunden att återkomma till just dig.

5. Tänk på att när du skaffar kunder genom tjänsteförmedling behöver du vara mer aktiv. Du kan inte vänta på att kunden hör av sig till dig utan du behöver kontakta kunden. Dessa kunder vill att företagen ska kontakta dem!

Tips – så skriver du en offert

För att få kunder behöver du skriva bra offerter. Du kan skicka offerter via ditt konto eller direkt via din egen mail. Skickar du via din egen mail så rekommendera ServiceFinder att du bifogar offerten som en PDF.

Ta upp det som är bra med just ert företag. Exempelvis försäkringar och garantier.

Det ska i offerten tydligt framgå vilket arbete som ingår i uppdraget.

Skriv tydligt era villkor i offerten. Hur och när betalning sker osv.

Det ska tydligt framgå vad priset är uppdelat på material och arbetskostnad (Endast arbetskostnad är giltigt för rut/rot avdrag).

Gör det tydligt vad kostnaden blir efter eventuellt rot/rut avdrag.

Viktigt att tänka på är att priser riktade till privatpersoner måste vara inklusive moms.

EXTERN LÄNK

Vill du ha fler uppdrag till företaget? Anslut dig i dag – klicka här!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln