Annons

Dessa gamers tjänar miljoner och blir igenkända på gatan

E-sport växer snabbt

Ninjas in Pyjamas Counter Strike-lag är bland de bästa i världen. Här spelar de på Dreamhack, som är världens största dataträff.

Gaming har blivit ”toppidrott”, och i likhet med andra sporter krävs det mycket träning för att hävda sig.

Flera spelar på heltid – och lever på det.

Sverige är sedan länge en internationell stormakt inom e-sport.

Med lag som exempelvis NIP (Ninjas in Pyjamas) skördar vi stora framgångar i internationella turneringar, och många svenska esportare är sedan länge heltidsproffs.

Och även i vårt västra grannland växer nu gamingscenen.

Nu under påskhelgen fylls exempelvis hallen Vikingskipet i Hamar i Norge med gamers när världens näst största dataträff, The Gathering (TG), äger rum.

Nytt för i år är att TG önskar att positionera sig som ett breddarrangemang inom e-sport, alltså ”elektronisk sport” eller gaming på proffsnivå, där det lag som gör de skarpaste dragen går hem med de åtråvärda prispengarna.

Men Vikingskipet är självklart inte den enda arenan för den förhållandevis nya sporten.

Hicham Chahine har en bakgrund i finansvärlden men styr nu ett av de största lagen inom e-sport.

Norske Hicham Chahine, som är administrerande direktör i en av världens största och äldsta e-sport-klubbar, Ninjas in Pyjamas (NiP), berättar att deras 22 fasta spelare reser världen runt för att delta på spelarrangemang och turneringar.

– Våra spelare har mer än 200 resdagar om året, något som betyder att spelarna oftare ser varandra än sina vänner och sin familj, säger Chahine.

EXTERN LÄNK:

Vilken gamer är du? Hitta utrustningen som passar just dig bäst

Under förra åets Dreamhack Masters vann NiP CS:GO-turneringen.

Lever gott på en gaming-lön

NiP, som har sitt huvudkontor här i Sverige, har lyckats göra goda affärer på proffs-gaming med tre lag, egen gamingutrustning och kläder.

Hicham Chahine vill inte gå in på exakt hur mycket spelarna tjänar, men säger att det under ett år handlar om miljonbelopp.

Men kan man egentligen leva på e-sport?

– Ja spelarna lever bra på detta, säger han.

I dag är det ett antal spel som dominerar inom esport, även om fler säkert kommer läggas till listan.

– Counterstrike och League of Legends är de största titlarna kommersiellt, följt av DotA2 och Overwatch.

På sina arrangemang och på nätet säljer NiP kläder och saker.

Gigantisk i Sverige

Chahine har inte själv spelat på samma nivå som NiP. Han har sin bakgrund i finansvärlden. Han förklarar att e-sport växer kraftigt.

– Några e-sportare har blivit riktigt stora kändisar, och särskilt i Sverige. Där är kändisfaktorn hög, och flera har många miljoner följare i sociala medier. I Sverige har det blivit gigantiskt, i Norge ligger de lite efter.

NiP-spelaren Christopher "GeT_RiGhT" Alesund är en av de som blir igenkända av fansen. Här signerar han autografer på Dreamhack.

Är mycket jobb

Utöver de 22 spelarna är det ungefär dubbelt så många som arbetar i NiP, med allt från coaching, talangscouting och innehållsproduktion.

– Det är som att jobba i en stor fotbollsklubb. Det är mycket som pågår runt spelarna.

Att vara bland de bästa i världen på e-sport kräver att man lägger ner mycket jobb i det.

Det betyder att spelarna i NiP har ”vanliga” arbetstider.

– Spelarna arbetar med taktik och strategi tillsammans med en coach majoriteten av dagen. Dessutom tränar man på individuella saker som coachen har bett dem att öva på. Om man ser till snittstatistiken på våra spelare kan det bli så mycket som fjorton timmar per dag.

Vad ska det till för att blir en bra e-sportare?

– Det liknar hur det är inom många andra idrotter. Det är smart att börja spela som ganska ung och spela sig upp från mindre lag. Det ska ganska mycket till för att komma med i de största lagen, eftersom det är flera miljoner som spelar varje månad.

– Men å andra sidan är det inga fysiska begränsningar inom e-sporten som i många andra idrotter, så alla har förutsättningen att kunna komma med.

EXTERN LÄNK:

Här är påskens bästa köp från Komplett

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln